تبلیغات
عاشقان مهدی-رهروان شهدا - مطالب هفته چهارم آذر 1389

عاشقان مهدی-رهروان شهدا
ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است / ما برآنیم که این ذکر جهانی بشود

بزرگ مردتاریخ

جستجو
جعبه حدیث

مهم ترین وظایف شیعیان در عصر غیبت امام زمان (عج) :
 
 یکی از کابران محترم درخواست نمودند که وضایف ما و شیعیان را در عصر غیبت حضرت مهدی (عج) با ذکر منابع ذکر کنیم و در این پست طبق درخواست این کاربر محترم به این موضوع پرداختیم. وظایفی که در زمان غیبت حضرت مهدی (عج) بر عهده شیعیان آن حضرت میباشد تا ۸۰ وظیفه نیز در کتب معتبر شیعه نقل شده است که این نوید را میدهیم در پستهای آینده حتما ذکر خواهد شد.اما در این پست ۱۵ وظیفه از مهمترین آنها را با ذکر منبع ذکر نموده ایم .

 

نكات ذیل برگرفته از روایات و به عنوان وظایف شیعیان و منتظران واقعی حضرت (عج) خدمت شما عرضه می شود. مرحوم سید محمد تقی موسوی متوفی 1348 هـ . ق در كتاب شریف " مكیال المكارم " به هشتاد مورد از وظایف منتظران اشاره فرموده اند . ما بطور اختصار به برخی از آنها اشاره می كنیم .

 

 

 1- دعا برای امام زمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف تا به معرفت حضرتش نائل شویم ، ائمه هدی علیهم السلام نیز همواره بر این مهم تكیه داشته اند. امام صادق (ع) دعایی به " زراره " تعلیم كرده و می فرمایند : « .... اگر زمان غیبت را درك كردی چنین دعا كن : اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف حجتك . اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی » ( منتخب الاثر – آیت ا... صافی گلپایگانی حدیث 1 ص 501 – به نقل از غیبت نعمانی ، كافی ، كمال الدین ) همچنین دعاهای دیگری كه در كتب ادعیه و زیارات بدان اشاره شده ، خصوصاً دعای معروف « اللهم كن لولیك الحجه ابن الحسن ... » كه بحمدالله در بین جامعه شیعه بسیار معروف و مشهور است.

 

 

۲- شناخت صفات و سیره امام علیه السلام : بدیهی است كه عاشق دلباخته و منتظر حقیقی امام زمان (عج) باید بداند كه محبوبش از چه صفاتی برخوردار بوده و چه سیره و روشی را در زندگی و سایر شئون آن دارد . در این راستا ، مطالعه آیات و روایات فراوانی كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیه ا... الاعظم عجل ا... تعالی فرجه الشریف بیان شده ، بسیار سودمند است .

 

 

3- رعایت ادب در همه موارد : امامی كه واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است ، نامش محترم و یادش بسیار گرامی است . او پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات اوست. روزی اهل زمین به یمن وجود اوست و هر كسی كه به مرتبه ای از مراتب كمال می رسد از پرتو عنایات حضرت حق است كه از مسیر امامت به ما رسیده است .

 

 

 4- عشق و علاقه نسبت به حضرت : مرحوم سید عبدالكریم كفاش ، هفته ای یك مرتبه به محضر آن حضرت مشرف می شد. او در ری در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی می زیست. در یكی از تشرفاتش ، حضرت از او می پرسند: سید عبدالكریم ! اگر ما را نبینی چه خواهد شد ؟ پاسخ می دهد : آقا حتماً می میرم . حضرت در پاسخ فرمودند : « اگر چنین نبودی ما را نمی دیدی» ( مشعل هدایت ج 2 ص 129 – مبحث امكان تشرف – از استاد حاج شیخ حسین گنجی )

 

 

 5- علاقمند كردن دیگران به امام زمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف : طبیعی است كه هر كس به چیزی علاقمند باشد در صدد تبلیغ و ترویج آن برآمده و آنرا به دیگران معرفی خواهد كرد، چه رسد به اینكه وجود مقدس خاتم الاوصیا عجل ا... تعای فرجه الشریف باشد .

 

 

 6- انتظار فرج : امام صادق علیه السلام " بخشی از ویژگیهای ائمه علیهم السلام را عبارت از تقوی ، پاكدامنی و خیرخواهی ... و صبر در انتظار فرج دانسته است ". ( منتخب الاثر ، آیت ا... صافی ، ص 498 ، به نقل از بحار الانوار ) در بسیاری از روایات ، پرفضیلت ترین اعمال ، انتظار فرج دانسته شده است. ( منتخب الاثر ، آیت ا... صافی ، ص 493- 500 ) در بسیاری از احادیث در باب انتظار فرج بیان شده كه هر گاه یكی از منتظران حضرت به رحمت الهی رفت ، چنانست كه در میان سپاه امام و یا در میان چادر ( خیمه ) حضرت به شهادت برسد. در بعضی از روایات تعبیر شده كه چنین شخصی مثل كسی است كه با رسول خدا (ص) در برابر كفر جهاد كرده باشد.

 

 

 7- اظهار علاقه وافر برای ملاقات با آن حضرت .

 

 

 8- ذكر فضائل و مناقب آن حضرت و شركت در مجالس امام شناسی .

 

 

 9- صدقه برای سلامتی امام زمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف .

 

 

 10- بجا آوردن حج و عمره و زیارت مشاهد مشرفه به نیابت از امام : اعمالی كه به نیابت از امام زمان علیه السلام بجا آورده می شود در واقع هدیه ای از جانب عاشقان و شیفتگان به ایشان است .

 

 

 11- استغاثه به وجود مقدس امام عجل ا... تعالی فرجه الشریف : در بعضی از روایات از آن بزرگوار به " غیاث المضطر المستكین " تعبیر شده است. توسل و استغاثه بر اهل البیت علیهم السلام ، سیره دائمی بزرگان و صلحا و علما شیعه بوده و حتی ائمه هدی علیهم السلام نیز به وجود مقدس ایشان توسل می جسته اند. مرحوم عاملی در روایتی نقل می كنند كه هنگامی كه حضرت زهرا (ع) سلام ا... علیها بین دیوار و در مجروح شدند ، به دنبال علی (ع) ... بودند ، و ناله " یا ابن الحسن " سر می دادند و به وجود مقدس امام عصر حضرت حجه بن الحسن عج ا...  تعالی فرجه الشریف استغاثه جستند .

 

 

 12- تجدید بیعت با امام علیه السلام : بر اساس پاره ای از روایات ، تجدید بیعت بعد از هر نماز واجب و یا در هر جمعه مستحب است . ( مكیال المكارم و منتخب الاثر ) و در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده كه « هر كس بعد از نماز صبح و بعد از نماز ظهر بگوید: " اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم " ، نمی میرد مگر آنكه حضرت را ببیند و بشناسد . » ( بحارالانوار ، ج 86، ص 77 ، باب 39)

 

 

 13- اجتناب از محارم : كسی كه منتظر واقعی است ، باید از آنچه كه امام زمانش كراهت و تنفر دارد ، اجتناب نموده و هر عملی كه در تقرب او موثر است را به خاطر رضای محبوب و ارتباط روحی با او انجام دهد. مرحوم شیخ طوسی متوفی به سال  460  هـ . ق در" تجرید الاعتقاد" می نویسد: وجوده لطف و عدمه منا . » یعنی وجود حضرت لطف و عنایت بر ماست و غیبت ایشان به خاطر اعمال و رفتار بد ماست. " گفتم كه روی خوبت از من چرا نهان است گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است. گفتم كه از كه پرسم جانا نشان كویت گفتا نشان چه پرسی آن كوی بی نشان است " علی علیه السلام فرمودند : زمین خالی از حجت خدا نیست ، لكن خداوند متعال ، خلقش را از اینكه حجت را بشناسند نابینا و محروم می نماید و این بخاطر ظلمی است كه بر خودشان روا داشتند . ( بحار الانوار ، ج 51، ص 113 ) « ظلم و جور با بصیرت سنخیت ندارد و كسی كه در كلاس گناه و معصیت بسر می برد هم سنخ با اولیای خدا نیست. لذا دیده اش از شناخت حضرت نابیناست . » ( مشعل هدایت ، ج 2 ، ص 126 ، مقاله امكان تشرف ) حضرت مهدی (عج) ، در توقیعی چنین می فرمایند : « فما یحسبنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نكرهه و لانوثره منهم » یعنی محبوس نكرده ما را از دوستان ، مگر خبرهای ناگواری كه همواره از ناحیه آنان به ما می رسد كه ناخوشایند است، در حالیكه ما آن كارها را از ایشان نخواستیم . ( احتجاج طبرسی ، ج 2 ، ص 322 )

 

 

 14- دوستی با صالحان : دوستی با دوستان حضرت باعث تقرب و جلب خشنودی ایشان است . همچنین ادخال سرور مومنین و محبین اهل بیت علیهم السلام و همچنین رفع حوائج آنان نیز از وظایف منتظران عصر ظهور شمرده شده ؛ چرا كه آن حضرت همانند اجداد طاهرینش باب الحوائج هستند . قرآن كریم در وصف یاران حضرت ختمی مرتبیت می فرماید : « محمد رسول ا... والذین معه اشداء الكفار رحماء بینهم » یعنی محمد رسول خدا ( ص) و كسانی كه با او هستند بر علیه كفار بسیار خشن ، ولی با یكدیگر بسیار مهربانند و همچنین امر خدای حكیم كه می فرماید: « كونوا مع الصادقین » یعنی همواره با افراد راستگو همنشین باشید

 

  15- برائت از دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام : امام هادی (ع) در زیارت شریفه جامعه می فرمایند : « برئت الی ا... عزوجل من اعدائكم و من الجبت و الطاغوت و الشیاطین و حزبهم الظالمین » یعنی به درگاه خدای عزوجل از دشمنان شما و همچنین از جبت و طاغوت و از شیاطین و حزب ستمكار آنان بیزارم . ( مفاتیح الجنان ، مرحوم شیخ عباس قمی (ره) ، زیارت جامعه كبیره .)

منبع:http://www.3erat.com



نوشته شده در چهارشنبه 1 دی 1389 توسط فخرالدین موسوی

به مناسبت شب یلدا

 

 

طولانی ترین شب سال (شب یلدا)
 

اشاره

شب یلدا، نخستین شب زمستان و طولانی ترین شب سال است که ایرانی ها طی رسوم کهن خود، به دور یکدیگر جمع می شوند و ضمن دید و بازدید، خوراکی های خاصی مانند هندوانه، انار، آجیل و... را مصرف می کنند.

 در این شب، جوانان پای صحبت ها و قصه های بزرگسالان می نشینند و از لابه لای داستان ها و قصه هایی که از زبان این گنج های زندگی می شنوند، عبرت ها و درس های بی شماری برای خود می اندوزند.

از جمله رسوم بسیار زیبا و پسندیده ایرانی در این شب که در اسلام نیز بسیار به آن سفارش شده، عیادت از سالمندان و بیماران است.

ملاقات با خویشاوندان و دوستان و رسیدگی به احوال نیازمندان، به ویژه نیازمندان خویشاوند، از جمله آداب پسندیده و نیکویی است که در پرتو دستورات جامع و کامل اسلام، مردمان شریف ایرانی در شب یلدا و دیگر شب های طولانی و بلند زمستان به آن اهتمام می ورزند.

اسراف نکنیم

خداوند برای رفاه و آسایش بندگان خود، نعمت های بسیاری آفریده و به آنها امر فرموده از این نعمت ها استفاده کنند، ولی همواره بکوشند از اسراف کردن بپرهیزند؛

زیرا خداوند اسراف را دوست ندارد. امام علی علیه السلام اسراف کردن را موجب هلاکت دانسته و امام سجاد علیه السلام در دعا و مناجات های خود با خدا می فرماید: «و مرا از زیاده روی باز دار و روزی ام را از تلف شدن نگاهدار و دارایی ام را با برکت دادن به آن افزون کن و راه مصرف آن را در کارهای خیر به من بنمایان».

رسم زیبای دیدار یکدیگر در شب یلدا وقتی زیباتر می شود که با زیاده روی نکردن در مصرف خوراکی ها و تنقلات، بخشی از آنها را به مصرف یتیمان و افراد بی بضاعتی برسانیم که توانایی تهیه چنین اقلامی را در این شب ندارند.

زمستان، بهار مؤمنان

انسان هایی که عاشق عبادت هستند و از صمیم دل آن را دوست می دارند، تمام وجود خود را وقف عبادت می کنند و هر یک از اعمال و گفتار خود را با نیت تقرب به خداوند انجام می دهند. این گونه افراد جزو برترین های مردم شمرده می شوند و ترسی از سختی های دنیا ندارند. روزها و شب های زمستان، بهترین فرصت برای راز و نیاز و مناجات با خداوند است.

امام صادق علیه السلام این فرصت نیکو را این گونه معرفی می کند: «زمستان، بهار مؤمن است. شب هایش طولانی است که برای عبادت نیمه شب از آن کمک می گیرد و روزهایش کوتاه است که برای روزه گرفتن از آن مدد می جوید».

برخاستن از خواب شیرین در دل شب و اندیشیدن در ملکوت آسمان ها و زمین، خدا و قدرت او و نیز روزه گرفتن در روزهای کوتاه زمستانی، بهترین و خالص ترین عبادت خدای تعالی است. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «روزه زمستان، غنیمتی فرح بخش است»

دیدار با خویشاوندان

خداوند در آیات بی شماری به بندگان خود دستور می دهد خویشاوندان و نزدیکان خود را فراموش نکرده و همواره جویای احوال آنها باشند و آنها را از قطع رحم و رسیدگی نکردن به خویشان برحذر می دارد. امام باقر علیه السلام در اهمیت این موضوع می فرماید:

«صله رحم اعمال را پاک می کند، دارایی ها را فزونی می بخشد، بلا را برطرف می گرداند، کار حسابرسی در قیامت را آسان می کند و مرگ را به تأخیر می اندازد»

 

صله رحم و دیدار با اقوام به قدری اهمیت دارد که رسول خدا صلی الله علیه و آله حتی یکسال پیاده روی برای آن را جایز می شمارد. شب های بلند زمستانی، فرصت بسیار خوبی است که می توان از آن بهره برداری صحیح کرده، به دیدار اقوام و نزدیکان شتافت و در اجرای این سنت پسندیده و نیک که ثواب بسیاری هم دارد، پیشقدم شد.

 

بیان قصه های قرآنی

 

خداوند در قرآن کریم بندگان خود را به قصه های قرآن توجه داده و هر یک از این سرگذشت ها را دارای حکمتی می داند که برای انسان ها هزاران پند و اندرز در خود نهفته دارد. امام علی علیه السلام نیز می فرماید: «بهترین داستان، رساترین اندرز و سودمندترین پند، کتاب خدای عزوجل است».

 

داستان ها و افسانه های زمینی، پس از چندبار تکرار کم کم تازگی و جذابیت خود را از دست می دهد؛ ولی قرآن تنهاکلامی است که هر اندازه هم تکرار شود کهنه شدنی نیست. در شب یلدا و شب های زمستانی که دور یکدیگر جمع می شویم و پای صحبت بزرگ ترها می نشینیم،

نیکو و شایسته است به جای داستان ها و قصه هایی که گاه با خرافات همراه است، به قصه های قرآنی توجه کنیم که هیچ گاه کهنه نمی شود و خرافات در آن راه ندارد.

دقت در آفرینش شب و روز

شب، مایه آرامش و سکون است. با پایان روز و پس از به اتمام رسیدن ساعات تلاش و کوشش در راه کسب روزی، آدمیان در سکوت شب، آرامش خود را می یابند و استراحت می کنند. شب های طولانی زمستان، فرصت خوبی است تا با دقت در نظام آفرینش وگردش شب و روز، به بزرگی خدای تعالی و کوچکی خود در این نظام هستی اعتراف کنیم. زیبایی های شب و درخشش ستارگان در پرده های سیاه شب های فرو رفته در ظلمت و گسترش نور ماه در آسمان ها، همه نشان از قدرت بی پایان خداوند دارد.

 در این شب ها می توانیم به ستایش خدا بپردازیم. چنانکه امام علی علیه السلام می فرمود: «خدای پاک! چه عظیم و پرشکوه است آنچه از آفرینش تو می بینیم، و چه خرد است هر بزرگی در برابر قدرت تو، و چه حقیر است آنچه ما می بینیم در برابر قدرت ناپیدای تو از دیدگان ما».

حسابرسی اعمال روزانه

محاسبه نفس و بررسی کارهای روزانه، ویژگی کسانی است که ایمان حقیقی در جان و دلشان راه یافته است. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «پیش از آنکه مورد حسابرسی قرار بگیرید، خود به حساب نفستان برسید و پیش از آنکه سنجیده شوید،

خود نفستان را در ترازوی سنجش بگذارید و برای آن روز حساب بزرگ آماده شوید». کسانی که از فرصت های زندگی بهترین بهره ها را برده و نیک ترین ذخیره ها را می اندوزند، در راه اطاعت خدا و خویشتن داری از نافرمانی او شکیبایی می ورزند و روز قیامت بدون محاسبه اعمال به بهشت می روند؛

زیرا این افراد در این دنیای فانی، در لحظه لحظه زندگی دقت کرده اند تا دچار لغزش نشوند. طولانی بودن شب های زمستانی و آرامشی که در آن برای آدمی ایجاد می شود، بهترین فرصت برای مراقبت و رسیدگی به اعمال روزانه است.

شب یلدا و دیوان حافظ

از گذشته های دور در خانواده های ایرانی در کنار قرآن کریم، دیوان حافظ نیز مورد توجه و عنایت خاصی بوده است. ایرانیان همان گونه که با قرآن استخاره کرده، برای شروع کارهای خود از این کتاب آسمانی طلب خیر می کنند،

 به دیوان حافظ نیز تفأل می زنند و از خواجه شیراز دعای خیر می خواهند. یکی از رسم های جالب و زیبای ایرانی ها در شب یلدا، تفأل زدن به دیوان حافظ و خواندن اشعار عرفانی اوست که برگرفته از آیات قرآن است. شایسته است در این شب طولانی، با تفأل زدن به حافظ و خواندن اشعار عرفانی او، از خرافات و تفأل زدن به شیوه های خرافی دیگر پرهیز کنیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «از ما نیست کسی که فال بد زند یا برایش فال بد زده شود». قرائت اشعار پسندیده و نیکو،

 به ویژه اشعاری که در مدح اهل بیت علیهم السلام سروده شده، از جمله کارهای خوب و نیکویی است که می توان در این شب انجام داد.

انار و گردو بخورید

خداوند مهربان در طبیعت بخشنده خود، در هر فصل نعمت ها و میوه هایی در دسترس ما گذاشته که سلامت ما را تأمین و قدرت دفاعی بدن را در مقابل بیماری ها افزون می سازد. در زمستان که به علت تغییر هوا و عوامل دیگر

 مانند باد و باران، سرماخوردگی و بیماری هایی نظیر آن زیاد می شود، وجود انار می تواند نه تنها شفا بخش بوده، بلکه در حفظ سلامت و جلوگیری از این گونه بیماری ها موثر باشد. شاید حکمت خوردن انار در نخستین شب

زمستان همین مسئله باشد. گردو نیز از تنقلاتی است که در این شب مصرف می شود و فایده های بسیاری دارد. امام علی علیه السلام فرموده است:

«خوردن گردو در زمستان و فصل سرما، کلیه ها را گرم و سردی را از بدن دفع می کند». رعایت این آداب و رسوم پسندیده و توجه به حکمت خوراکی هایی که در این شب مصرف می شود، می تواند راهگشای خوبی برای جوانان و نوجوانان باشد.

به یکدیگر هدیه بدهید

ایران کشوری گسترده با اقوام مختلف است که هر یک از آنها در پرتو رسم های ویژه منطقه خود، شب یلدا را به گونه ای خاص برگزار می کنند.

 از جمله رسم های ایرانی که در شب یلدا در میان اقوام مختلف برگزار می شود، رسم پسندیده هدیه دادن و هدیه گرفتن است. این سنت نیکو در اسلام بسیار مورد سفارش قرار گرفته و پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: «به یکدیگر هدیه بدهید تا دل هایتان به هم مهربان شود. به یکدیگر هدیه دهید؛ زیرا کینه ها را از بین می برد». پیامبر خدا صلی الله علیه و آله همواره به این امر نیکو اهتمام می ورزیدند و هر هدیه ای که به آن حضرت

داده می شد با روی باز می پذیرفتند؛ زیرا آن را نوعی احترام به شخص هدیه دهنده می دانستند. هدیه دادن به کوچک ترها در این شب، سبب می شود تا کودکان ونوجوانان به بزرگ ترها با دیده احترام نگریسته و محبت آنها را در دل خود نگاه دارند.

پدیدآورنده: زهرا رضاییان

منبع:http://www.hawzah.net



نوشته شده در سه شنبه 30 آذر 1389 توسط فخرالدین موسوی

مبانی اندیشه مهدویت




مبانی اندیشه مهدویت

 

اگر چه اندیشه مهدویت از اندیشه هاى كلیدى تشیع محسوب مى‌شود، اما حقیقت آن است كه در

 فعالیتهاى فكرىِ محافل فرهنگى ما، به این موضوع بهاى لازم داده نشده است. فقط شاهد برگزارى

 مراسم جشن نیمه شعبان و در بهترین حالت، جلسات دعایى هستیم كه فاقد مباحث عمیق فكرى و

معرفتى پیرامون این موضوع مهم هستند. شهید مطهرى در این باره مى گوید: ما این {بحث} را به

صورت یك آرزوى كودكانه ى یك آدمى كه دچار عقده و انتقام است، در آورده ایم. (ر.ك سیرى در سیره ائمه اطهار/ص298)‌ ‌


در این مقاله سعى خواهیم كرد كه برخى مبانى معرفتى كه در بحث مهدویت به كار مى آیند را به صورت مختصر و كد وار مورد بررسى قرار دهیم.

 
براى بحث درباره مهدویت باید از استدلال و نیز بررسى دقیق متون دینى اى كه در اختیار ما هستند یعنى قرآن و روایات كمك گرفت. همچنین از آنجا كه در بحث مهدویت، موضوع «امام شناسى» از

 اهمیتى فوق العاده برخوردار است، در ابتدا مباحث كلیدى در این باب را، در حد و وسع یك مقاله، مطرح خواهیم نمود.


بر اساس تفكر شیعى باید همواره در عالَم، «انسان كامل» وجود داشته باشد و به اصطلاح هیچ گاه زمین از حجت خالى نیست. انسان كامل از مفاهیم كلیدى در تشیع و همچنین فرق صوفیه است و

 برخى متفكران علت نزدیك شدن این دو به یكدیگر و شباهت آنها را در وجود همین مفاهیم مشترك

 مى دانند؛ اگر چه در عمل، در طول تاریخ، انحرافاتى در برخى فرق صوفیه و سوء استفاده از این مفاهیم را شاهدیم.


انسان كامل نه تنها خود غایت خلقت است بلكه «واسطه فیض الهى» براى دیگر موجودات است كه

 این موضوع در ادامه مقاله، بیشتر مورد بررسى قرار خواهد گرفت.

وجود امام معصوم پس از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم)

از نظر شیعه، معصومین علیهم السلام مصداق اتم انسان كامل هستند. با رجوع به قرآن و سنت، بیشتر مى توانیم با این موضوع آشنا شویم. ‌


آیه 59 سوره نساء مى فرماید: «یا ایّها الّذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرَّسول و اولى الامر مِنكم» اى مومنین از خدا اطاعت كنید و نیز از رسول و از «اولى الامر» اطاعت كنید. ‌

از این آیه نكات زیر را مى فهمیم:

الف- اولى الامر معصوم است؛ چرا كه خداوند به اطاعت از كسى كه خود گمراه است، امر نمى كند.
ب- خداوند به كسانى اشاره دارد كه اولى الامر هستند، كسانى كه غیر از رسول خدا هستند. پس غیر از پیامبر كسان دیگرى هم هستند كه واجب الاطاعه هستند.

 
همچنین در روایتى آمده است كه جابر ابن عبدالله انصارى از پیامبر خواست كه اولى الامر را براى او معرفى كنند و ایشان در پاسخ نام دوازده امام را برده اند.

حقایق قرآن را چه كسانى مى دانند؟

از سوى دیگر، آیه 33 سوره احزاب مى فرماید: « انّما یرید الله لِیُذهبَ عنكم الرِّجس اهل البیتِ و یُطهِّركم تطهیرا» خداوند در این آیه اهل بیت را پاك معرفى مى نماید

. ‌
به عبارت دیگر، همان كسانى كه در آیه 59 سوره نساء، واجب الاطاعه و معصوم هستند، طبق این آیه، اهل بیت معرفى شده اند چرا كه كسى كه مطهر است، واجب الاطاعه مى تواند باشد.

 
اما ویژگى كسانى كه مطهّر هستند، از دیدگاه قرآن چیست؟ آیات 77 تا 79 سوره واقعه این موضوع را براى ما روشن مى كنند. در این آیات مى‌خوانیم: «انّه لَقرآن كریم، فى كتاب مكنون،لایمسُّه الا

المطهَّرون» این آیات به این موضوع اشاره دارند كه قرآن در كتاب مكنون و پنهانى است كه جز

 مطهرون كسى به آن دسترسى ندارد. به عبارت روشن تر فقط مطهرون «حقایق قرآن» را در مى یابند.


به بیان دیگر، امام معصوم كه همان انسان كامل است، به تمامى حقایق قرآن كه همان حقایق تمام هستى است، اشراف دارد. امام معصوم قلبش هم تراز با قرآن است و اوست كه مى تواند حقایق قرآن را براى مردم تبیین كند.

 
موضوع بسیار مهم دیگرى نیز كه از این آیات (آیات 77 تا 79 سوره واقعه) حاصل مى شود، این

است كه حقایق و اسرار قرآن، پوشیده و مستور هستند و این گونه نیست كه بتوانیم با قرائت صرف

 آنها به حقایق قرآن پى ببریم بلكه این آیات، به میزانى كه پاك و مطهر باشیم، حقایق خود را به ما نشان خواهند داد.

قلبى كه محل پذیرش تمام حقایق و اسرار عالم است ‌

پیامبر(ص) از اصحابشان پرسیدند آیا پس از من شب قدرى هست؟ عرض كردند بله یا رسول الله.

 سوال فرمودند: ملائكه و روح در آن شب، بر چه كسى نازل مى شوند؟ گفتند: خدا و رسولش آگاه ترند. پیامبر(ص) اشاره به حضرت على(ع) كردند.


روایت فوق تلویحا این موضوع را بیان مى دارد كه باید در همه زمانها انسان كاملى زندگى كند كه قلب او ظرف پذیرش حقایقى باشد كه ملائكه و روح در شب قدر نازل مى كنند.

واسطه فیض

انسان الكُل یا انسان كامل، مقام جامعیت اسماءالهى است. مقام واسطه فیض یعنى مقامى كه عامل ظهور حقایق عالم اعلى بر جان انـسـان هـاسـت.(ر.ك جـایـگـاه و مـعـنـى واسطه فیض/اصغر طاهرزاده/ص66 )


مقام واسطه فیض یعنى فیض را از حق مى گیرد و به انسانها مى دهد و انسانها مى توانند با آماده

كردن قلب و دل خود و مستعد نمودن خود از نظر روحى، فیض بیشترى را از این واسطه فیض

نصیب خود كنند. ‌در دعاى ندبه مى خوانیم: «این السَّببُ المتَّصِلُ بین الارضِ و السماء» یعنى

كجاست كسى كه سبب اتصال زمین و آسمان است. به عبارت دیگر، انسان كامل یا امام معصوم است كه انسانها را آسمانى مى كنند.


در معنایى وسیع تر، بقاى دنیا به وجود امام معصوم مى باشد؛ آسمانها و زمین، وجود خود را از

 طریق امام معصوم مى گیرند بنابراین اگر انسان كامل بر روى زمین نباشد، آسمان و زمینى

نخواهد بود. همچنین تمامى مخلوقات نیز رزق خود - رزق مادى و معنوى- را از طریق امام

معصوم مى گیرند. این موضوع آنچنان سنگین است كه براى بسیارى از اندیشمندان درك آن دشوار

 و ثقیل بوده است و مخالفان خشك اندیش شیعه همانند وهابیون، این گونه تفكرات را غلو و بزرگنمایى تشیع دانسته اند.


امام صادق(ع) مى فرمایند: «لو بقیتِ الارضُ بغیر امام لَساخَت» اگر حجت خدا نباشد، زمین از بین مى رود. این حدیث نیز ناظر به همین معناست.

هدایت به امر

هر موجودى از موجودات خارجى دو جنبه دارند، جنبه «خَلقى و مُلكى» كه جنبه ظاهر است و

 دیگرى جنبه باطنى كه جنبه «امرى و ملكوتى» گفته مى شود. امام معصوم، انسان را از طریق

 ملكوت و جنبه باطنى هدایت مى كند كه «هدایت به امر» گفته مى شود. امام معصوم از طریق

باطن، راه را به انسان مى نمایاند و این یعنى هدایت و راه نمایى، امرى فرا زمانى و فرا مكانى است

 و در قید زمان و مكان نیست. این هدایت، به حضور فیزیكى نزد امام معصوم و یا اینكه انسان

 لزوما صحبتى از وى بشنود، نیاز ندارد. آیه 73 سوره انبیاء: «وجَعلناهُم ائمه یَهدون بِاَمرِنا»

اشاره به این موضوع دارد. (ر.ك امام شناسى/علامه تهرانى/جلد اول/ص143)

شناخت انسان كامل چه اهمیتى دارد؟

از پیامبر(ص) حدیثى نقل شده است كه مى فرماید: « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته

 جاهلیه» یعنى اگر كسى بمیرد و امام زمان خود را درك نكند، به مرگ جاهلیت مرده است. ‌این

حدیث بیانگر آن است كه تنها با كتاب و سنت نمى توان به حقیقت اسلام دست یافت و مكمل آن «معرفت به امام زمان» است.


نیـز امـام صـادق(ع) مـى فـرمایند: «نحن السبب بینكم و بین الله»ماییم سبب و طریق بین شما و خدا.
و در دعاى زمان غیبت مى خوانیم: « اللَّهُمَّ عَرِّفْنِى نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِى نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ

 رَسُولَكَ‌اللَّهُمَّ عَرِّفْنِى رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِى رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ‌اللَّهُمَّ عَرِّفْنِى حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ

 تُعَرِّفْنِى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِى‌»


متن فوق بخشى از دعایى است كه تاكید شده است در دوران غیبت خوانده شود.(این دعا در مفاتیح الجنان موجود مى باشد.)

كو به تایید نظر حل معما مى كرد...

آیه الله بهاءالدینى مى فرمودند: « اگر امام زمان به كسى نگاه كند، مبادى میل آن فرد تغییر مى كند.» (ر.ك جایگاه و معنى واسطه فیض/اصغر طاهرزاده/ص83 )


نظر امام زمان به قلب انسان مى تواند او را دگرگون كند. همان طور كه گفته شد، امام معصوم

واسطه فیض است و هر فیضى كه به عالم مى رسد، از طریق امام معصوم انجام مى شود.


حضرت حافظ مى فرماید:


مشكل خویش بر پیر مغان بردم دوش
كو به تایید نظر حل معما مى كرد
و در غزلى دیگر: ‌
آنان كه خاك را به نظر كیمیا كنند
بود آیا كه گوشه چشمى به ما كنند
او چه كسى است كه به تایید نظر، به حل معما و مشكل مى پردازد و با یك نظر، خاك را كیمیا مى كند؟

براى ارتباط با حجت خدا چه باید كرد؟

امام صادق(ع) مى فرماید: «مَن سُرَّ اَن یَكون مِن اصحاب القائم فَلیَنتظِر و لیَعمَل بالوَرَع و محاسنِ

الاخلاق و هو منتظِر»هر كس كه دوست دارد از اصحاب قائم باشد، باید منتظر باشد و با ورع باشد و به محاسن اخلاق عمل نماید

.
طبق این حدیث، تقوى و عمل به دستورات دینى، تنها راه ورود به جمع اصحاب امام زمان است.

 
امام زمان(عج)در نامه اى به شیخ مفید مى فرمایند: «اگر شیعیان ما كه خداوند به طاعت خودش

موفقشان كند، قلبهایشان در وفاى بر توجه به ما و توجه به عهد ما همدل بود، بركت همراه با ملاقات

 ما از آنها به تاخیر نمى افتاد و سعادت دیدار همراه با حق معرفت و صحیح بودن آن به سوى آنها

مى شتافت. پس ما را از آنها پوشیده نمى دارد مگر همان چیزهایى كه از آنها به ما مى رسد كه ما

آنها را دوست نداریم و چنین اعمالى را از آنها نمى پسندیم كه خدا مدد كننده است.»

مهدویت در گذر تاریخ

برخى مخالفان مهدویت، این موضوع را ساخته دست تشیع مى‌دانند اما آنچه در تاریخ مسلم است این

 است كه در قرون اول و دوم هجرى نیز در بین مسلمانان این موضوع مطرح و شناخته شده بوده

 است. نهضتهاى دروغین به اسم ظهور مهدى موعود، خود دلیل این مدعاست. در تاریخ، قیامهاى

 متعددى را شاهد هستیم كه به اسم مهدى موعود انجام شده است و مسلمانان بسیارى به خیال آن كه

 این مدعیان، حقیقتا همان مهدى موعود هستند، با آنها همراهى كرده اند. مسلم آن است كه موضوع

 مهدویت براى مردم آن زمان، موضوعى آشنا و شناخته شده بوده است كه مورد سوء استفاده قرار

 مى‌گرفته و گر نه معنى ندارد مدعیان به نام مهدى موعود، بخواهند مردم را با خود همراه كـنـند.

 ‌قیام مختار یكى از این قیامهاست. مختار، محمدبن حنفیه را كه پسر امیرالمومنین و هم اسم مهدى

 موعود(عج) بود را به عنوان مهدى و خود را به عنوان نائب او معرفى كرد. همچنین هنگامى كه

محمد بن حنفیه درگذشت، عده اى گفتند امام زمان كه نمى میرد پس در كوه رضوى غایب شده است كه مذهب این افراد به اسم «كیسانیه» معروف شد.

 
همچنین منصور سومین خلیفه عباسى، نام پسرش را مهدى گذاشت. مورخان گفته اند هدف وى از

 این كار سوء استفاده سیاسى بوده است. از كسان دیگرى كه به اسم مهدى موعود قیام كردند، مهدى

 سودانى است كه در دوران اخیر علیه انگلیسى ها دست به قیام زد. توجه داشته باشید كه او در جامعه اى به نام مهدى قیام كرد كه از اهل سنت هستند. ‌

منبع:www.bashgah.net



نوشته شده در دوشنبه 29 آذر 1389 توسط فخرالدین موسوی

به نام خدا

سلام و صلوات بر گل نرگس،او که روزی می شکفد و جهان را پر از مهربانی می کند.

سلام بر تو دوست خوب که این گل راخیلی دوست   داری و برای شکفته شدنش لحظه شماری می کنی.دوستان! به منظور آشنایی با خصوصیات امام زمان(عج)،وظایف ما در دوران غیبت،انتظار فرج و ...

-حضرت مهدی (عج) در چند سالگی به امامت رسیدند؟پنج سالگی

-بزرگترین عبادت در زمان غیبت کبری چیست؟انتظار فرج حضرت صاحب الزمان

-غیبت صغری حضرت مهدی چند سال طول کشید؟شصت و نه سال

-نماینده امام زمان در زمان غیبت کبری در بین مردم چه کسانی هستند؟مراجع شیعه که عالم به فقه،روایت و کتاب خدا هستند.

-غیبت کبری امام زمان از چه سالی شروع شد؟از سال هزار و سیصد و بیست و نه

-کدام زیارت معروف به زیارت امام زمان است؟زیارت شریف آل یاسین

-در روایات آمده برای حضرت خانه ای است نام آن خانه چیست؟بیت الحمد

-هنگامیکه امام زمان به دنیا آمدند بر بازوی راستشان چه نوشته بود؟جاء الحق و زهق باطل ان الباطل کان زهوقا

-نام شمشیر آن حضرت چیست؟سیف الله

-اولین آیه ای  که حضرت هنگام ظهورشان تلاوت می فرمایند کدام آیه است؟بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین

- دعای مخصوص حضرت ولی عصر کدام است؟دعای عهد

-چه تعداد آیه قرآن درباره حضرت مهدی و انتظار ظهورشان تفسیر وتاویل شده است؟حدود سیصد آیه قرآن

-امام زمان در چه روزی ظهور خواهد کرد؟جمعه

-یاران نخستین امام زمان هنگام ظهوردر کجا با ایشان بیعت می کنند؟در خانه خدا بین رکن و مقام

-حضرت مهدی از کجا ظهور خواهد کرد؟مکه

-اولین شخصی که در زمان ظهور با ایشان بیعت می کنند کیست؟جبرئیل

-امام زمان به یکی از یاران خود خواندن کدام زیارت را توصیه فرمودند؟زیارت عاشورا

-کدام پیامبر هنگام ظهور حضرت با ایشان نماز میگذارند؟حضرت عیسی

-این حدیث از کیست:در هنگام غیبت هر صبح و شام منتظر فرج باشید؟امام صادق (ع)

-یاران حضرت مهدی چند نفرند؟سیصد و سیزده نفر

-کسی که برای فرج امام زمان دعا کند؟از تشنگی روز قیامت در امان خواهد بود

-محل حکومت آن حضرت پس از ظهور کدام شهر است؟کوفه

-از جمله وظایف مردم نسبت به امام زمان چیست؟تازه نمودن عهد و بیت با ایشان در هر روز

 



نوشته شده در دوشنبه 29 آذر 1389 توسط فخرالدین موسوی

روش‌ها و شیوه‌های مناسب گسترش فرهنگ عاشورا در نسل جوان




امروزه دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) با بهره گیری از همه اهرم ها از جمله فیلم کتاب سینما و ... در صدد تضعیف باورهای دینی و جدایی جوانان از اهل بیت(ع)برآمده اند.

روش‌های مناسب گسترش فرهنگ عاشورا در نسل جوان

نویسنده: میترا آروانه

برقراری ارتباط عاطفی بین جوانان و ائمه(ع) آنان را از لغزش ها و آسیب ها حفظ می‌کند ضمن این که با بهره گیری از تعالیم اهل بیت(ع) می‌توانند مسیر صحیح زندگی را انتخاب نمایند.

در این میان امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا در حفظ کردن نسل جوان از انواع مختلف آسیب ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

روشهایی را که برای گسترش فرهنگ عاشورا می‌توان استفاده کرد  شامل موارد زیر است:
1.الگو سازی
2.تنظیم و تکریم امام حسین(ع) و یارانش
3.بیان جایگاه جوانان در عاشورا و نزد امام حسین(ع)
4.زیارت امام حسین(ع)
5.بیان جایگاه امام حسین(ع)
6.شبهه زدایی

روش هایی که برای گسترش فرهنگ عاشورا می توان استفاده کرد عبارتند از:
1.الگوسازی
جوانان و نسل جوان به طور کلی آرمان گرا و قهرمان دوست هستند و به هر کس که علاقمند شوند، او را الگوی خود قرار می دهند و سعی می کنند رفتار، گفتار و زندگی او را سرمشق خود قرار دهند.

در کشورهای غربی در زمینه الگو قرار دادن شخصیت های ملی و علمی خود بسیار قوی کار کرده اند ولی ما در مورد بزرگان دین مان و ائمه اطهار(ع)که از هر لحاظ ارزنده تر و شایسته تر است، به الگوسازی نپرداخته ایم.

اگر نسل جوان ما به روش زندگی و جایگاه رفیع آنان آگاه باشند بی شک به آنها علاقمند خواهند شد.

بنابراین باید شخصیتهایی که عاشورا را خلق کرده اند از زنان و مردان تا کودکان و جوانان به صورت الگو مطرح شوند:
چه به صورت فیلم، عکس، کتاب، مقاله و حتی جزوه های دانشگاهی و یا در کتابهای درسی قسمت هایی از زندگی اباعبدالله و پیروان او در روز عاشورا و یا صحنه هایی از نبرد پیروان اباعبدالله با یزیدیان به صورت داستان و عکس چاپ شود.


2.تعظیم و تکریم امام حسین و یارانش
بزرگان جامعه، والدین، معلمان و مربیان و کسانی که به نوعی در تربیت جوانان نقش دارند باید در بردن نام ائمه اطهار، و در میلاد و شهادت آنها با احترام و تکریم برخورد کنند.

شرکت بزرگان دین و والدین و معلمان در عزاداری امام حسین(ع) و پوشیدن لباس مشکی در ایام محرم و بردن نام اصحاب عاشورا با احترام و نامگذاری فرزندان خود با نامهای مبارک جوانمردان عاشورا باعث تکریم و تعظیم عاشوراییان در بین جوانان خواهد شد.


3.بیان جایگاه جوانان در عاشورا و نزد امام حسین(ع)
جوانان ما باید بدانند که در واقعه بزرگ عاشورا سهم بسیار مهمی از شهادت و اسارت را جوانان داشتند که بسیار مورد عنایت امام حسین(ع) بودند.

در اسارت اهل بیت امام حسین(ع) تعداد کثیری از زنان و دختران جوان حضور داشتند که در نهایت حجب و حیا و متانت و وقار راه امام حسین(ع) و شهیدان کربلا را در اسارت ادامه داده اند.

اگر جوانان ما بدانند که چقدر مورد لطف و عنایت امام حسین(ع) می باشند و با توسل به امام حسین(ع) گرفتاری هایشان حل شده و در آخرت از آنان شفاعت می کند دلباخته و مجذوب ایشان شده و راه و روش او و یارانش را سرمشق خود قرار می‌دهند.


4.زیارت امام حسین(ع)
حضور جوانان در مساجد و اماکن مذهبی و دستجات عزاداری امام حسین(ع) سبب می شود که جوانان با جایگاه عاشورائیان و کربلائیان بیشتر آشنا شوند و باید زمینه عمق بخشیدن به آشنایی و مودت امام حسین(ع) و یارانش بیشتر فراهم شود خواندن زیارت عاشورا و سایر زیارت نامه های ائمه(ع)باعث شناختن ابعاد زندگی و تعلیمات آنها خواهد شد.


5.بیان جایگاه امام حسین(ع)
باید به جوانان آموخت که ائمه اطهار(ع) واسطه فیض الهی و ولی نعمتهای ما هستند و امام حسین(ع) در میان اهل بیت جایگاه ویژه ای دارد.

امام حسین(ع) و یارانش در ایجاد تمدن اسلامی و هدایت جامعه¬ی خفته ی آن زمان و هدایت نسل های آینده نقش بنیادین داشته و دارند تمام مسائل عقیدتی، سیاسی، فقهی و عرفانی ما ریشه در تعالیم اهل بیت(ع)دارد و مدیون فداکاری ها و از جان گذشتگی های امام حسین(ع) و یارانش و اسارت اهل بیت ایشان است.

6.شبهه زدایی
نسل جوان ما از نظر عقیدتی سیاسی و اجتماعی و سایر جوانب آسیب پذیر می باشد زیرا قدرت تحلیل درست مسائل و تجربه¬ی کافی را ندارد و به همین دلیل تحت تاثیر شبهه سازی دشمنان قرار می‌گیرد.

سیاست های سودجویانه دشمنان و عدم پختگی جوانان آنان را در تشخیص انتخاب مسیر درست و حق از باطل دچار مشکل می‌کند اینجاست که باید شبهه زدایی کرد.

در این زمینه تمامی سازمانها و نهادهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها وظایف سنگینی دارند که با شناساندن درست اهل بیت(ع)به جوانان البته با حفظ اعتدال و به دور از افراط و تفریط آنان را از آسیب‌های دشمن حفظ کنند.

منبع: http://dananews.ir



نوشته شده در یکشنبه 28 آذر 1389 توسط فخرالدین موسوی
عبرت های عاشورا برای جامعه منتظر
  مقاله «عبرت های عاشورا برای جامعه منتظر» نوشته اسماعیل ناصری، اثر برگزیده بخش مقالات دانشجویی در همایش بزرگ عاشورا و انتظار است.
 
چكیده:


عاشورا عظیم ترین ، حماسی ترین و ناب ترین انقلاب تاریخ اسلام است انقلاب عصر ظهور ، كامل ترین و اخرین انقلاب تاریخ انسان.

انقلاب دوم ، عصر ظهور تداوم انقلاب عاشورا است.انقلابی ستم سیز ، عدالت خواه و آزادی بخش ،انقلابی برای نشر معروف زدودن لایه های جاهلیت و معرفی اسلام در هیاتی نو شفاف و شسته از غبارهای تحریف و انحراف و فریب.

امام باقر (ع) در توصیف قیام موعود گفته است: یهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله امر الجاهلیه و سیتانف الاسلام جدیدا مهدی (عج) هر آن چه را پیش از او بوده فرو می ریزد آن گونه كه رسول خدا امور جاهلیت را در هم ریخت و اسلامی تازه را آغاز خواهد كرد.
اگر انقلاب موعود پیوند و همسانی و یگانگی با انقلاب كربلا می یابد و چشمه سار زلال این خیزش از آن سرزمین عطش زده سیراب می ود بی تردید شباهتی میان همه ی عناصر این دو انقلاب می توان یافت . در دعای ندبه مهدی (عج) (طالب) خون كربلا معرفی می شود و در زیارت نامه ها آرزوی همه ی مشتاقان بی تاب عصر ظهور آن است كه در ركاب مهدی (عج) به طلب ثار حسین (ع) بر خیزند و انتقام مظلوم كربلا را از بدادگران باز گیرند.

در حدیث معراج خداوند پس از بیان شهادت امام حسین (ع) به پیامبر فرمود : ثم اخرج من صلبه ذكرا انتصر له به ... یلما الرض بالعدل و یطبقها بالقسط یسیر معه الرعب یقتل حتی یشك فیه ( آن گاه از تسل او امام حسین (ع) مردی را بر می انگیزم كه انتقام خون او را بستاند زیمن را از عدل و قسط سرشار سازد ترس و رعب (در قلب ستمكاران)هم پا او شیش رود و آن گونه بیدادگران را بكشد كه برخی در او شك و نردید كنند.)

مطالعه اندیشه در ویژگی های مشترك این دو نهضت و یافتن وجود و ابعاد همگون این دو روبداد بزرگ محور و موضوع این نوشتار نیست آن چه در این مقاله در پی ان هستیم تبین ویژگی های مشترك یاران این دو حادثه ژرف و شگرف است تا همه ما كه شوق همراهی آن عزیر را داریم و بی تاب همگامی در ركاب او بدانیم كه با كدام فضیلت ها و عظمت ها می توان همراه او شد و هم افق صحابه ی بزرگوار او گردید:

1- بصیرت و بینش

بینش نگاه همه سو نگرانه ، دقیق و عمیق است نگاهی كه از لایه های بیرونی بگذرد و به درون راه یابد نگاهی كه ان سوی حادثه ها را بكاود و متناسب با دریافتی كه محصول این تعمل و روشن بینی است تصمیم بگیرد و عمل بكند بصیرت انچنان عنصر مهم و تعین كننده ای در عرصه ی حیات اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی است كه علی (ع) سلاح كارای خویش در هنگامه ی هجوم دشمن و خیزش خطر را تنها و تنها یك چیز می داند بصیرت .(( الا و ان الشیطان قد جمع حزبه و استجلب خیله و رجله و ان معی لبصیرتی))

آگاه باشد كه شیطان سواره و پیاده اش را فرا خوانده و بر شما تاخته در چنین موقعیتی بصیرت و بینش من با من است در بیان قرآن ، گروهی فاقد بینش و بصیرت هستند ((و این تدعوهم الا الهدی لا سیمعو و تریهم ینظرون الیك و هم لا یبصرون))

اگر به هدایت دعوتشان كنید ، گوش به سخنانت نمی سپارند می بینی كه به تو می نگرند اما بینش و بصیرت ندارند.

نگاه های دوخته اما تهی از روشنی ، چشمهایی كه خیره می نگرند اما به شناخت و دیده نمی رسند ، چنین كسانی در تاریكی می یمانند و به سیاهی و تاریكی تن می دهند گروهی شمشیرشان بر بصیرتشان حكومت می كند . ((حملو اسیافهم علی بصائرهم))

شمشیسر نماد قدرت است ، یعنی كسانی هستند كه با رسیدن به قدرت موقعیت ، نگاه حق بینشان بسته می شود داشته ها ، فرصت تماشای حق را از آنها می گیرد خود بین و كوته بین می شوند و غرور آنچه دارند ، به اسارت (اكنون )(همین لحظه) شان می كشانند و از رویت (آینده ) و اندیشیدن به فردا باز می ماند اما گروهی هستند كه بینش و بصیرت آنها بر شمشیرشان حكومت می كند موقعیت و قدرت به پرتگاه غرورشان نمی كشاند وشمشیر تدبیرشان را نمی شكند وحملو بصائرهم علی اسیافهم


كربلا قصه مردان و زنانی است كه بصیرتشان چراغ راهشان و بینش ژرف و زلالشان ، كشتی عبور آنها از طوفانهای درون و بیرون است وقتی امام عاشورا ، دشواری نبرد گوشزد كرد و به تیغ های تیز و شمشیرهای قساوت اشارت نمود یاران عاشق صادق گفتند انا علی نیاتنا و بصائرنا ( ما بر نیت ها و بصیرت هایمان هستیم) یعنی انگیزه های تردید ناپذیر و بصرت های های ژرف ما را به كربلا آورده است و خطر و شمشیر و مرگ ، سستی و تزلزل را در اراده هایمان نمی افریند همین ویژگی در جان و روح صحابه مهدی (عج) تموج و جریان دارد آنان با بصیرتشان با امام
خویش همراه و همگام می شوند و در لحظه هیا هول و خطر عاشقانه و صادقانه به میدان می آیند و خندان و شكوفا چون صحابه كربلا از حریم دین دفاع می كنند رشید هجری بزرگ صحابه علی (ع) در پاسخ دخترش كه به او كفت پدر در انجام تكلیف كوشش می كمنی فرمود دختركم درآینده مردمانی بیایند كه همان بصیرتشان كه آنان در امر دین خود دارند از این كوششی كه ما می كنیم افضل و برتر است

2- پذیرش عارفانه و عاشقانه

ره توشه ی سالكان و مجاهدان راه حق معرفت و محبت است عبور از سنگلاخ ها عقبه ها و جاده های خطر خیز و دشوار؛ راه شناسی می خواهد و عشق ورزی.شناخت راه،راهرو را آمادگی روانی می بخشد و عشق و شوق رسیدن و تاخی ها و ناهمواری ها را آسان می سازد.


صحابه ی عاشورا جانی مهذب و عاشق و نگاهی حقیقت بین و روشن دارند و به همین دلیل تسلیم محض و پیروان سر سپرده خونباری هستند كه در انتظارشان نشسته است.امام عاشورا حتی در شب عاشورا درها را می گشاید تا جانهای متزلزل،دل های مردد بروند.در منزل زباله-یكی ازمنازل
مسیر مكه به عراق-وقتی خبر شهادت سفیر فداكارش عبدالله بن یقطر رسیدامام همگان را جمع كرد و نامه ای را كه در آن خبر شهادت عبدالله بود در دست گرفت و فرمود: ((اما بعد فقد اتا نا خبر فضیع قتل مسلم بن عقیل و هانی بن عروه و عبدالله بن یقطر و قد خذلتنا شیعتنا فمن احب منكم الا نصرق فلینصرف لیس منا ذمام))

خبری درد ناك رسیده است كه مسلم بن عقیل و هانی بن عروه و عبدالله بن یقطر به شهادت رسیده اند.شیعه را شكسته و خوار ساخته اند.هر كدام از شما سر بر گشتن دارد بر گردد كه ما رشته بیعت از گردن او بر داشتیم.

امام در تمام راه به پالایش یاران می پردازد تا تنها عاشقان و عارفان بمانند،آنان كه در راه تحقق آرمانهای الهی عاشقانه گام بر دارند و با معرفت امام ،چون و چرا و تردید نشناسند.


در كربلا آخرین پرسش یاران،آن گاه كه خونین تن و پاره پاره افتاده اند این است كه:اوفیت یابن رسول الله؟(ای فرزند رسول خدا آیا به عهد خویش وفا كنم؟و پاسخ امام این است كه نعم انت امامی فی الجنه ((تو پیش از من به بهشت رسیده ای.

جان یاران عاشورا از معرفت لبریز است و جام وجودشان از محبت سر شار.در نهایت تشنگی،در محاصره ی تیغ ها،در فضایی كه مرگ خیز و آتش ریز است،حماسه های شور انگیز را رقم می زنند و بی هراس از خطر به مبارزه می ایستند.

این ویژگی نیز در صحابه مهدی (عج) می فرماید: الا و ان من ادركها منا یسری فیها بسراج منیر و یحذو فیها علیمثال الصالحین لیحل فیها ربقا و یعیق رقا و یصدع شعبا و یشعب صدعا فی ستره عن الناس لا یبصر القائف .... بعد الصبوح

(آگاه باشید هر آن كس كه فتنه های آینده را در یابد با چراغی روشنگر در آن كام می نهد و بر همان سره و روش پیامبر و امامان رفتار می كند تا گره ها را بگشاید بردگان و ملت های اسیر را آزاد سازد جمعیت گمراه و ستمگر را پزاكنده و حق جویان پراكنده را جمع آوری سازد.

مهدی (عج) سال های طولانی در پنهانی از مردم به سر می برد آن چنان كه اثر شناسان اثر قدمش را نمی شناسند گرچه در یافتن اثر و نشانه های ایشان تلاش فراوان شده است سپس گروهی برای در هم كوبیدن فتنه ها آماده می گردند و چونان شمشیر ها صیقل می خورنددیدگانشان با قرآن روشنایی گیرد و در گوش هایشان تفسیر قرآن طنین افكند و در صبحگاهان و شامگاهان جام های حكمت سر می كشند

تنها حمكت نوشان و تفسیر نیوشان می توانند همپای موعود فتنه ها را بشكنند و در دروغ و فریب را در هم كوبند آنان كه از چشمه سار قرآن سیراب می شوند و در معرفت قرآنی دارند دشمن شناسندو پایدار در عرصه جهاد و ایثار در كربلا امام یك شب امام و مهلت می طلبد و می گوید ما شیفتگان
 
عبادت و زمزمه قرآنیم و شب عاشورا فضا عطر آمیز از نسیم نفس های قرآنی و دلاویز از زمزمه های عاشقانه و عرفانی سات . هر آن كس با عاشورا آشناست و بی تاب ظهور و حضور در جمع صحابه ی مهدی (عج) است با حكمت و معرفت قرآنی همدم است كه بی معرفت قرآنی نه عاشورا ،عاشورا می شد و نه حكومت مهدوی محقق می شود.
نكته ظریف و مشترك در میان صحابه ی دو انقلاب عشق ورزی به قرائت قران است در وصف شب عاشورا گفته اند(لهم دوی كدوی النحل) (زمزمه ی خیمه ها چون زمزمه كندو ی عسل بود) و در وصف امامان یاران موعود نیز گفته شده است كه چشم روشنایی ها تنزیل و نغمه دلپذیر و گوش
 
نواز زندگی شان تفسیر قرآن است(تجلی بالتنزیل ابصارهم و یرمی بالتفسیر فی مسامعهم) (آیا جز این است كه تلاون قران آرامش می بخشد و جان را از طمانینه لبریز می كند و در پرتو همین آرامش و طمانینه طوفان ها و بحران ها را می توان شكست و به ساحل امان و امن می توان رسید؟)

3- شیفتگان شهادت

كربلا مقتل عاشقان و مشهد شهیدان پاك است.

هلال بن نافع از صحابه ی پر شور كربلا می گوید :شب عاشورا امام نابهنگام از خیمه ها بیرون آمده دور شد من به اونزدیك شدم و گفتم فدایت شوم از این كه در شب به طرف لشگرگاه این ستمگر بیرون امدی نگران شده فرمود: هلال آمدم تا این پستی و بلنیدی ها را وارسی كنم نكند فردا آنان به ما حمله كرده درگیر شویم كمین گاهی برای هجوم آنان به خیام ما باشد سپس برگشت و در حالی كه بازوی چپ مرا گرفته بود فرمود: همان شب است! همان شب است! به خدا سوگند .عده ای سات كه تخلف بردار نیست سپس فرمود : هلال ! چرا هم اینك از میان این دو كوه نمی روی كه خود را
 
برهانی . من روی قدم های امام افتادم و عر ض كردم : در آن صورت مادر هلال در سوگش بنشیند سرورم شمشیرم با هزار شمشیر واسبم با هزار اسب برابر است به آن خدایی كه همراهیتو را بر من منت نهاد از تو جدا نمی شوم تا این كه هر دو از كارزار بازمانند سپس امام از من جدا شد و به خیمه ی خواهرش زینب رفت . من در این امید كه از خیمه زود بیرون می آید كنار خیمه ایستادم . زینب به استقبال امام آمدبالشتی گذاشت و امام نشست و با او رازی گفت چیزی نگذشت كه اشك زینب جاری
 
 شد و عرض كرد : برادر جان ! آیا من قتلگاه تو را می بینم و با این همه دشمنان كینه اندوز بانوان و كودكان وحشت زده را همراهی می كنم این مسئولیتی سنگینی است دیدن این قتلگاه این جوان پاك و زیبارویان بنی هاشم بر من گران خواهد بود سپس عرض كرد: برادر جان ! آیا نیات اصحاب خود را آزمودی ؟ نگرانم كه وقت درگیری و برخورد نیزه ها تنهایت گذارند.

امام گریست و فرمود: (اما و الله لقد هنرتهم و بلوتهم و لیس فیهم الا الاشوش الاقعس ویستانسون بالمنیه دونی استیناس الطفل بلبن امه) به خدا سوگند ایشان را از خود راندم در ان جز دلاوران و والا گوهران پایدار كه به كشته شدن در ركاب من همانند كودك به شیر مادر مانوسند حضور ندارند.

صحابه عاشورا جانی مهذب و عاشق و نگاهی حقیقت بین و روشن دارند و به همین دلیل تسلیم محض و پیروان سر سپرده سرنوشت خونباری هستند كه در انتظارشان نشسته است.

شیفتگی به شهادت از چشمه سار معرفت سیراب می شود . شیفتگی به شهادت مرگ است كه ان سوی عالم خاك را شهود ركده باشد و با یقین به انتخاب پرداخته و جان بهمیدان آورده باشد .شیفتگی به شهادت درك عمیق معامله ای است كه یك سو خدا (خریدار)یك سو انسان(فروشنده) كالا (جان )و بها ( بهشت وصل)باشد با این معرفت و شهود انسان می تواند عاشقانه در باران تیر و شمشیر و خطر بایستد و خندان و شكوفا فاتح معقد صدق باشد.

جان یاران عاشورا از معرفت لبریز است و جام وجودشان از محبت سرشار در نهایت تشنگی در محاصره تیغ ها در فضایی كه مرگ خیز و آتش ریز است حماسه های شور انگیز را رقم می زنند و بی هراس از خطر به مبارزه می ایستند.

4- عشق ورزان به امامت و ولایت

یاران عاشورا بی بهانهاند بر سر جان چانه نمی زنند و در هر چه اما شان می گوید می خواهند تردید روا نمی دهند در بسیاری از رجزهای صحابه دفاع از اهل بیت دفاع از حریم امامت و عشق ورزی به ابا عبد الله الحسین محور اصلی است .

لحظه های شهادت نیز به دست محبت امام و زانوی مهربان او می اندیشند كه تا بهشت بدرقه شان كند.در هنگام نبرد جونان پروانه گرد امام می چرخیدند و جان خویش را سپر او می ساختند . سعید بن عبدالله در هنگام نماز اباعبدالله الحسین جان سپر تیرها كرد هر تیری كه به قصد عضوی از اعضای ابا عبد الله الحسین رها می شد سعید همان عضو خویش را رویاروی تیر قرار می داد و در پایان نماز ابا عبد الله الحسین با بدنی كه تیرها آن را پوشانده بود مقابل امام افتاد و امام گرمای محبت خویش را به پیشانی اش بخشید و مژده وصل بهشت و پیامبرش را داد.


كربلا صحنه عشق ورزی به نام حسین است . یاران ابا عبد الله الحسین آشنا كه راه و سیرت ابا عبد الله الحسین را عارفند به نام او یاد او و همراهی او سرخوشند و از عشق او سرشار . صحابه عاشورا بادیدن امام توانی تازه یافتند همچون خود امام بی هراس می جنگیدنددر آخرین زمره نیز نسیم یاد ابا عبد الله الحسین لبهایشان را متبرك و متبسم می ساخت.

یاران مهدی (عج) نیز چنین سیرت و صفاتی دارند.به امام عاشقند و عشق و شیفتگی خود را به هر بهانه و هر جا نشان می دهند امام صادق می فرمایند: و رجال كان قلوبهم زبر الحدید لا یشوبها شك فی ذات الله(( اشد من الحجر لو حملو علی الجبال لازالوها لا یقصدون برایاتهم بلده الا خربوها.كان علی خیولهم العقبان .... اذا سارو یسیر الرعب امامهم مسیره شهر یمشون الی المولی ارسالا بهم ینصر الله امام الحق))

(یارن مهدی (عج) مردانی اند پولاد دل و همه وجودشان یقین به خدا ، مردانی سخت تر از صخره ها اگر به كوهها روی آرندآنها را از جای می كنند درفش پیروز گر آنان به هر شهر و دیاری روی نهد آنجا را به سقوط وادارد گویی آن مردان عقابان تیز چنگالند كه بر مركب ها سوار شده اند.....این شیر اوژنان به شب هنگان نخوابند و زمزمه قرآن و مناجات خویش چون صدای زنبوران عسل در هم
 
اندازند و تا بامداد به عبادت خداوند خویش می پردازند. و بامدادان سوار بر اسب باشند. انان راهبان شب و شیران روز و انانند گوش به فرمان امام خویش و چنان چون مشعل های فروزانند و دل های منور آنان بسان قندیل های نور در سینه هایشان آویخته است این مردان تنها از خدا می ترسندو فریاد لا اله الی الله و الله اكبر آنان بلند است و همواره در آروزوی شهادت و كشته شدن در راه خدایند.
 
 شعار آنان یالثارات الحسین است .بیایید به طلب خون حسین و یاران حسین! به هر سور روی آرند ترس از آنان پیشاپیش در دل مردمان افتد و تاب و مقاومت را از همه بگیرد این خدایان دسته دسته به سوی خداوند یا امام خویش روی ارندو خدا به دست انان امام حق را یاری كند.)

در توصیف یاران امام مهدی (عج) معلوم می شود كه انان امام را چون نگین در بر گیرند . گوش به اشارت و فرمان او می سپرند و جان هدیه ی راه و ركابش می سازند در كربلا وقتی مسلم بن عوسجه به بالینش رسید خون محاسن سپید مسلم را گلگ.ن كرده بود آخرین رمق و آخرین نفس ها بود حبیب از او پرسید : وصیتی داری مسلك گفت: رحمت خداوند بر تو باد من تنها یك سفارش دارم و در حالی كه با دست به امام اشاره می نمود گفت سفارشم این است كه در راه او جان فشانی كنی حبیب گفت : به خدا سوگند كه چنین خواهم كرد

عشق بازی یاران ابا عبد الله الحسین در شب عاشورا و در میدان داغ كربلا در نهایت عطش شنیده ایم . همین ویژگی را در یاران مهدی (عج) بر اساس همین روایت می یابیم مردانی شیر اوژن زمزمه گر عاشق كه به رسم تبرك و تیمم دست بر زین اسب امام می كشند و به شوق شهادت از امام می خواهند كه دعا كند حلاوت و شیرینی شهادت را زودتر درك كنند.

5- دین داری ، دین دار و دین یار

نهضت و حركت ابا عبد الله الحسین و یارانش برای اصلاح دین زدودن غبارهای تحریف و بدعت هاست . ابا عبد الله الحسین در وصیت نامه ی خویش كه به دست برادرش محمد حنفیه می سپارد به این ویژگی و هدف اشاره دارد : ((خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنكر))

من در خیزش و قیام خویش قصد اصلاح امت جدم و امر به معروف و نهی از منكر دارم.

در روز عاشورا نیز دلیل گریز عافیت طلبان و عدم جان فشانی در راه دین را تبیین كرد و فرمود: مردم برده و اسیر دنیا هستندو دین تنها لقلقه زبان آنهاست پس انگاه كه به آزمون كشیده شونددین داران كم می شوند (همان ها كه دین را برای معیشت خویش می خواستند و پیش از آزمون به ظاهر مدافع سینه چاك بودند)

در عصر عاشورا پیش از برپایی نماز عاشقانه و عارفانه امام پس از دعوت باقی مانده به جهاد و شهادت و مژده ی بهشت و دیدار علی (ع) و فاطمه(س) در بهشت فرمودند: ((فحاموا عن دین الله و ذبو عن حرم رسول الله)) از دین خدا حمایت و از حرم پیامبر خدا پاسداری كنید.

كربلا كوشش پاكان و جوشش خون های پاك برای صیانت از دین نگاهبانی از ارزش ها و فضیلت ها گسترش دین و ستیز ابا عبد الله الحسین دین ستیزان است.

امام زین العابدین خطاب به ابو خالد كابلی در وصف یارن مهدی (عج) و دین خواهی و میزان تلاش انان در راه تحقق آرمان های دینی می فرمایند:ای ابوخالد ! مردمانی كه در روزگار غیبت به سر می برندو منتظر از مردمان همه زمان افضلندزیرا كه خداوند متعال به انها خرد و فهم و معرفتی داده كه خیبت مهدی (عج) برای آنها مانند حضور است( یعنی با اینكه امام را در عصر غیبت نمی بینند از نظر ایمان و تقوا و پایداری گویی در زمان ظهور به سر می برند و امام خود را می بینند)این مردم را كه در چنان روزگاری زندگانی می كنند خدا مانند سربازان پیكارگر صدر اسلام قرار داده است .همانان كه در ركاب پیامبر (ص) شمشیر می زدند و پیكار می كردندآنان اخلاص پیشگان حقیقی و انانند شیعیان واقعی و انانند كه در نهان و عیان مردم را به دین خدا دعوت می كنند.

بی تردید این ویژگی در همان اندازه و افق و فراتر از ان در عصر ظهور و در سیرت و رفتار یاران مهدی (عج) تحقق می یابدهمان یارانی كه پیش از این در توصیف شان گفته شده : لا یشوبها شك فی ذات الله ...بهم ینصر الله امام الحق(مردانی همراه امامندكه شك و تردید در ذات پروردگار با وجودشان آمیخته نیست و مهدی (عج) با چنین یاران و همراهان یاری می شود)

آنان كه سر همراهی و هم ركابی مولای خویش را دارند باید دین فهم و دین شناس ، شیفتگان مكتب باورمندان عمیق قران و عترت و فداكاران پاكباز راه دین باشند.

6- تدبیر ، روشن بینی در برنامه ریزی

انقلاب عاشورا آن چنان دقیق برنامه ریزی شده كه هر جز حركت و هر بخش از آن گویی عضوی از یك اندام است كه تفكیك و جدایی آن از كل پیكره ممكن نیست ئ تنها در درون همان پیكره معنا و مفهوم می یابد برنامه ریزی عاشورا در نحوه ی رزم نوع سخن گفتن ترتیب افراد به میدان از اجزای قابل توجه این برنامه است.

حركت پس از عاشورا و برخورد سخنرانی ها و شیوه های تحقیر عبیدالله و یزید . دو عنصر مستكبر و مغرور و تباه.نیز از بخش های قابل توجه و مورد تعمیق برنامه نهضت حسینی است .مطالعه نهضت حسینی نشان می دهد كه امام در هر منزل برنامه ریزی می كند با تدبیر و ظرافت كامل بر آمادگی روانی و روحی و دانش یاران میافزاید و مراحل به را تبیین و روشن می كند تا هر كس بداند در كجای این برنامه بزرگ می تواند باشد یا اگر نتواند باشدسر خود گیرد و از كربلا بیرون آید.

نهضت بزرگ موعود نیز با تدبیر و برنامه ریزی همراه است.

چه در حركت مهدی (عج) چه در مظاهر و شعایر مانند لباس سلاح نوع حركت و حتی شعار آن بزرگوار ، برنامه دقیق و عمیق او را می توان یافت.معماران كربلا و صحابه ابا عبد الله الحسین در رزم خوش تدبیر و برنامه دارند و یاران و همراهان مهدی (عج) نیز . اگر اصلاح برنامه ابا عبد الله الحسین است برنامه مصلح بزرگ و یاران او نیز هست. ان الارض یرثها عبادی الصالحین

برنامه مهدی (عج) و یارانش پایان دادن به تباهی و سیاهی و گسترش قسط و عدل است. مهدی (عج) فریاد رسی است كه خداوند او را بفرستد تا به فراد عالم برسد... یاران قائم به سراسر جهان پانهند و همه جا قدرت را در در دست گیرند.

همه كس و همه چیز را مطیع انان می شودحتی درندگان صحرا و مرغان شكاری همه و همه رضای و خشنودی آنان را بطلبند.شادی و شادمانی یافتن به این پیام آوران دین و صلاح و عدالت تا بدان جاست كه قطعه ای از زمین بر قطعه ای دیگر مباهات دارد كه یكی از یاران مهدی (عج) بر آن جا پا نهاده است.

برنامه ی كربلا رویارویی با ظلم بازگرداندن به سیرت پیامبر (ص) و علی (ع) اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منكر بود و برنامه مهدی (عج) نیز چنین است.

یاران مهدی (عج) چون صحابه عاشورا میثاق پاكبازی و فداكاری در راه آرمان های دین ستیز با سیاهكاران و دفاع از حریم قران و اهل بیت دارد. آنان مدیر و مدبرندبرنامه ریزانی بصیر و گردانندگانی خبیر كه پای اراده شان را هیچ خطری نمی لرزاند و عزم سترگ شدن را هیچ طوفانی بر نمی آشوبد.

خدایا! توفیق درك و همراهی شان را عنایت فرما
 
منبع:http://www.bfnews.ir
 


نوشته شده در یکشنبه 28 آذر 1389 توسط فخرالدین موسوی
(تعداد کل صفحات:3)      1   2   3  

مقام معظم رهبری

درباره سایت
نویسندگان
نظر سنجی
آمار سایت
Blog Skin