تبلیغات
عاشقان مهدی-رهروان شهدا - مولفه های حسینی و مهدوی(علیه السلام)

عاشقان مهدی-رهروان شهدا
ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است / ما برآنیم که این ذکر جهانی بشود

بزرگ مردتاریخ

جستجو
جعبه حدیث

مولفه های حسینی و مهدوی(علیه السلام)


مولفه های حسینی و مهدوی(علیه السلام)

چکیده

از روزی که انسان پای بر کره خاکی نهاد مبارزه حق و باطل آغاز گردید و دشمنان درمقابل دوستان قرار گرفتند و نبردهای سختی به وجود آوردند که در این میان عاشورا و مهدویت از برجستگیها خاصی برخوردارند عاشورا و مهدویت راهی به سوی جهانی سرشاراز عطوفت ، مهربانی، آباد و عاری از هرگونه ظلم و ستم می‌باشد. تحقق وعده‌های الهی و اینکه خدواند در وعده‌هایش تخلف نمی‌ورزد.هدف از قیام امام حسین (علیه السلام) و امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) دنیایی که پر ازظلم و جور شده بوداز عدالت پر کنند و ملحدان به سزای اعمالش می‌رساند. عاشورا، روز حماسه، شجاعت ، روز فدکاری روز جانبازی ، پایداری اسلام، روز پیروزی خون بر شمشیر است و ظهور مهدی موعود نصرتی بر مستضعفان و خوار شمرده‌شدگان و وسیله‌ای است برای مقتدا شدن و مقدمه‌ای است برای خلاف الهی روی زمین است.

مقدمه

نهضت حسین بن علی (علیه السلام) نهضتی برای اصلاحی در درون جامعه اسلامی است و قیام و انقلاب مهدی (عج الله تعالی فرجه) یک فلسفه بزرگ اجتماعی است. این قیام بزرگی، گذشته از این الهام‌بخش ایده و راهگشا به سوی آینده‌است، آیینه بسیار مناسبی برای شناخت هدفهای اسلام است. این دو عامل از عقاید انسان‌ساز و انقلاب آفرین و از مهمترین منبع الهام و جهت ‌دهی برای زمینة سازی جهت ایجاد و تکامل انسانها به سوی حکومت عدل و ایمان است و باید رمز موفقیت اسلام در قیام ائمه اطهار از جمله امام حسین (علیه السلام) و امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) جستجو کرد.
پیوند میان امام حسین (علیه السلام) و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)
فرهنگ حسینی، زمینه‌ ایجاد یک حکومت مصلح جهانی است؛ و مهدی فاطمه (عجل الله تعالی فرجه) ، یاران تربیت شده با فرهنگ حسین را می‌خواهد از این روست که امام حسین و یارانش جزء یاران امام مهدی هستند؛ و شعار یاران مصلح جهانی، «یاد حسین» است. «چنانچه ما بار کار بستن فرهنگ حسینی، حسینی شویم، قطعاً از یاوران مهدی هستیم و هرگاه که یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه) تکمیل شوند، ظهور دولت یوسف زهرا نه فقط تأخیر نمی‌ افتد، بلکه بهترین زمینه را فراهم نموده، تا جهان عطر دلنشین را استشمام نماید.
( یکی ازجلوه های روشن ارتباط بین این دو اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، یاری کردن امام حسین (علیه السلام) بوده که در حقیقت این یاری، نصرت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) است.
امام حسین (علیه السلام) در این زمینه در شب عاشورا به اصحاب خود فرمود:
«... همان جدم رسول خدا(صل الله علیه وآله) فرمودند: فرزند من حسین (علیه السلام) در زمین کربلا، غریب و تنها، عطشان و بی‌کس ، کشته می‌شود، کسی که او را یاری کند، مرا و فرزندش مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را یاری کرده‌است ...» در حقیقت بین این دو کوکب درخشان آسمان ولایت، ارتباطی وجود داردکه ملکوت ، عرش و فرش همه از یگانگی آن دو سخن می‌گویند ذکر و نام آن یکی ، قرین عجین با یاد و نام دیگری است. از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)،سیدالشهدا رامی‌طلبند و ازسیدالشهدا امام زمان رامی‌طلبند»(مردانی ،۱۳۸۴ :۲۰۴)

عاشورا و انتظار

« فرهنگ عاشورا زمینه ساز فرهنگ انتظار است. انتظار، ادامه عاشورا است چشم به راه حسین دیگری نشستن، در کربلایی به وسعت جهان»(تونه ای ،مجتبی ،۱۳۸۲: ۴۷۸) در زیارت عاشورا در دو قسمت از خون خواهی حسین در رکاب امام مهدی خبر می‌دهد. « ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصورمن اهل بیت محمد (صل الله علیه وآله) و« ان یرزقنی طلب ثاری مع امام هدیً ظاهرناطق منکم»
( قمی ،۱۳۸۵: ۷۵۲ - ۷۵۱).
امام باقر(علیه السلام) فرمودند : یکدیگر را در روز عاشورا، این گونه تعزیت دهید: « اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین شو جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد(صل الله علیه وآله)» خداوند اجر ما وشما را درمصیبت حسین بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که به همراه ولی‌اش، امام مهدی از‌آل محمد(صل الله علیه وآله) طلب خون آن حضرت کرده، به خون خواهی او برخیزیم. پاره ای روایات، عاشورا را روز ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) ذکر کرده‌اند. پس انتظار، انتظار انتقام عاشورا است و یاران مهدی (عجل الله تعالی فرجه) همه عاشورایی‌اند. کسانی می‌توانند در رکاب مهدی (عجل الله تعالی فرجه) باشند و امام حق را یاری رسانند که در مکتب عاشورا، آبدیده شده و معیار در رکاب مهدی(عجل الله تعالی فرجه) باشند و معیار جنگ و صلح را از او آموخته باشند که حسین (علیه السلام) خود معیار حرب و تولا و تبرا است» ( تونه ای ،۱۳۸۳: ۴۷۸).

عزت حسینی، عزت مهدوی

اگر ما از عزت عاشورا چیزی را بیان می‌کنیم و معتقدیم امام حسین با طاغوت زمان خویش بیعت نکرد قیام با شمشیر کرد، همان‌طور برای امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) بیان می‌کنیم.
امام حسین (علیه السلام) بیعت و سازش را نپذیرفت ، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)، بیعت هیچ طاغوت را نپذیرفته و نمی‌پذیرند قائم(عجل الله تعالی فرجه) قیام می‌کند در حالی که بیعت هیچ‌کس را قبول نمی‌کند او که دریای مهر و محبت است، در برابر ملحدان کنج اندیش، حفظ شمشیر را می‌‌شناسد و مانند جد بزرگوارش بعد از اتمام حجت، چناچنه نپذیرند، آنان را با شمشیر روانه دوزخ می کند.
« آنچه از ظهور عاشورا فهمیده می‌شود یعنی مهدی (عجل الله تعالی فرجه) ادامه امام حسین (علیه السلام) است. همان طور که شمشیر در عاشورا قامت خمیده اسلام را استوار کرد، روز ظهور نیز شمشیر کج حضرت، قامت خمیده اسلام را راست می‌نماید، و بذرعزتی که پیامبر آورده و وارث او حسین درکربلا کاشت و دیگر امامان آن را باور کردند، امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در دوران غیبت به هرس آن همت گماشته، در روز ظهور شکوفا و ثمر می‌دهد.
لذا با تطبیق موجبات عزت درکلام معصوم(علیه السلام) با روز ظهور درمی‌یابیم که تمام عزت دردوران مهدی است و اگر خواهان گسترش عزت حسینی باشیم ، گامی بلند به سوی ظهور برداشته و در حقیقت عزت حسینی ، بهترین زمینه سازی برای حکومت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است» (مردانی، ۱۳۸۳: ۲۰۲ـ ۲۰۱) .

ارتباط بین حوادث کربلا و ظهور مهدی (عجل الله تعالی علیه)

« با حکومت جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) انسان بین دو حقیقت زنده تاریخی قرار می‌گیرد یعنی حقیقت اسلام، و حقیقت عاشورا در نتیجه چنین انسانی یا ملتی تلاشگر، انتخاب گر ، حماسه‌ساز، اندیشه‌ساز و صبردر طاعات و بندگی خدا، صبر در مشکلات و مصائب زندگی‌اش، با عقیده و جهاد است.» ( احمدی، ۱۳۸۳: ۱۶۳).
روایت شده‌است ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) با حوادث کربلا رابطه خاصی دارد، به ذکر بعضی موارد می پردازیم :
۱- از آن جمله زیارت ناحیه مقدسه ، که سوگنامه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در رثای حسین (علیه السلام) است از جمله سلام که در این زیارت امام زمان برامام حسین (علیه السلام) می فرستند: «السلام علی من اطاع الله فی سره و علانیته ، السلام علی من جُعِلَ الشفاءُ فی توبیته، السلام علی من الاجابه تحت حجته ، السلام علی من الائمه من ذریته».
« سلام بر کسی که درآشکار و نهادن اطاعت خداوند رانمود، سلام بر کسی که خداوند شفاء را رد تربیت او قرار داد ، سلام برکسی که اجابت دعا زیر گنبد اوست ، سلام بر کسی که امامان از فرزندان او هستند.» (قیومی ،۱۳۸۳: ۲۸۷)
۲ـ« درتمام ایام مربوط ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) زیارت امام حسین (علیه السلام) می خوانند»(بنی‌هاشم،۱۳۸۶: ۳۲۴)
۳ـ آغاز قیام جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) طبق روایات فراوان در روز عاشورا است.
« از آن جمله ، امام صادق فرمودند : یقوم فی یوم عاشوراء و هو الیوم الذی قتل فیه الحسین بن علی (علیه السلام) . قائم (عجل الله تعالی فرجه) در روز عاشورا ـ ‌همان روزی که حسین بن علی (علیه السلام) در آن کشته شدند ـ قیام می‌کند» ( بنی هاشم ، ۱۳۸۶ : ۴۴۰).
۴ـ سفر تاریخی امام حسین (علیه السلام) که از مکه معظمه به قصد کوفه آغاز شد و به مقصد پرسید توسط فرزند رشیدش تکمیل شد و پایتخت حکومت جهانی آن حضرت ، شهر کوفه خواهد بود.»
(خادمی ،۱۳۸۴: ۱۳۲).

۶- دوعنصر مهم تشکیل دهنده نهضت انقلابی عاشورا و مهدویت :

الف ـ « لا اله الا الله : در این عنصر اگرچه امام حسین در مقابل تقاضای نامشروع یک عکس‌العمل منفی نشان داد اما ازنشانه تقوا است در نهضت عاشورا این عنصر نشان می‌دهد تقوای خردی به تقوای اجتماعی تبدیل شد باعث بیدار شدن وجدان فردی افراد و وجدان اجتماعی جامعه شده‌است» (احدی ،۱۳۸۶: ۷۷) .این عنصر کلمه توحیدی است که پس از ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) بر زبان‌ها جاری خواهد شد رسول خدا (صل الله علیه وآله) می‌فرماید: اگر از زندگانی و پایان دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خدواند مهدی را می‌فرستد و به وسیله او عظمت را به دین باز می‌گرداند و پیروزی درخشانی برای او و به دست او انجام می‌دهد در آن روزگار بر کره خاکی نیست جز آن که ذکر لا اله الا الله بر زبان دارد) ( تونه‌ای ،۱۳۸۳: ۶۰۳) .
ب ـ عنصر امر به معروف و نهی از منکر : این عنصر بعنوان یک قانون الهی در این دو نهضت مطرح است. امام حسین(علیه السلام) و امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) که معترض در مقابل سیستم سیاسی ـ اجتماعی بودند سیستمی که همه جا را فساد گرفته و حلال خدا حرام و حرام خدا حلال ، بیت‌المال مسلمین و منافع فردی و اجتماعی مردم در اختیار افراد ناشایسته قرار گرفته و در غیر راه رضای خدا مصرف می‌شد. ( نهضت این دو امام ، جامعه از راه باطل بازگشته و سر به فرمان خدا گذراند بر اساس طاعات الهی حرکت کنند) ( مصباح یزدی،۱۳۷۹: ۱۵۳) .این عنصر ضامن بقای اسلام است.

رجعت

در لغت به معنای بازگشت و بازگشتن به دنیا پس از انتقال به جهان دیگر است و در اصطلاح به این معنی است که امامان خاندان وحی و رسالت، انبوهی از کسانی که جهان را بدرود گفته‌اند، بار دیگر پس از حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) و بیش و پیش از شهادت او به خواست خداوند و اراده حکیمانه او به این جهان باز می‌گرددند . نخستین رجعت‌کننده، امام حسین (علیه السلام) است. ( تونه‌ای ،۱۳۸۳: ۳۴۹)
« هم چنین در تفسیر این آیه کریمه« ثم رَدَدنالکم الکره علیهم » «رجعت امام حسین (علیه السلام) به همراه هفتاد نفر از اصحابش باشد که شمشیرهایی از طلا دارندو این امر هنگامی است که آنها پشت سر حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه) هستند.» (فیض کاشانی ،۱۳۸۷: ۱۶۷).
بر طبق آیات و احادیث امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در محیطی که پر از ظلم و ستم و‌آشوب ظهور می‌کند « اولین کسی که به امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) می پیوندد امام حسین (علیه السلام) است درهمین رابطه امام حسین (علیه السلام) بشارت می دهد: به خدا قسم این قوم ما را به قتل می رسانند ،ما به نزد پیامبرمان بر
می گردیم آنگاه من تا مدت زمانی که خداوند مقرر گرداند، می مانم و نخستین کسی خواهم بود که قبرش شکافته می شودو به موازات برانگیخته شدن پدرم امیر المومنین از قبر و قیام آل محمد ، من نیز از قبرم بیرون می آیم.»( گل محمدی آرمان، ۱۳۸۴: ۲۵۴) در حالی که امام علی (علیه السلام)شمشیر پیامبر را به او می‌دهد به سر زمین پر آشوب شرق و مغرب می‌فرستد. پس چون معرفت حضرت امام حسین (علیه السلام) در دلهای مومنان قرار گیرد وقتی که حضرت قائم شهید شدند، حضرت امام حسین (علیه السلام) او را غسل می‌کند بر او نماز می‌خواند؛ زیرا که امام را به غیر از امام دیگری غسل نمی‌دهد (مجلسی،۱۳۸۵: ۱۹۶).

نتیجه

عاشورا ومهدویت دو قیام با اهداف مشترک و همچنین بیانگرپیروزی حق برباطل و برقراری عدالت اجتماعی درجامعه است. تمام عزت حسینی را باید دردولت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) جست وجو کرد وبابه کارگیری عزت حسینی ، زمینه را برای ظهورحکومت مهدی( عجل الله تعالی فرجه) که خالی از ظلم و ستم است آماده کرد. رجعت از جمله مسائلی است که در این مقاله بیان گردید امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) ظهور خواهد کرد و اولین کسی که به او ملحق خواهد شد طبق آیات و روایات امام حسین (علیه السلام) است. و خود نمونه ای از پیوند عاشورا و مهدویت هست.
طبق آیات و روایات عاشورا مهدویت وابستگی زیادی دارند از جمله عناصرتشکیل دهنده ، هدفشان و... عاشورازمینه ای ایجاد کرد که آمادگی لازم برای ظهور امام مهدی (علیه السلام) مهیا شود و با ظهور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) آینده تاریخ درخشان خواهد شد. انتظار می رود علما و روحانیون به عنوان مبلغین درسطح جامعه اسلامی سعی درشناسایی بیشتر این دواصل تفکیک ناپذیر داشته باشند.

منابع و مآخذ
۱- احدی،مهدی ، حماسه عاشورا ( ج ۲)،چاپ سوم۱۳۸۶ ،قم ، مشهور.
۲ـ احمدی ، حسن . ، روان شناسی اجتماعی ، چاپ ۱۳۸۳، قم : مشهور.
۳ـ بنی هاشمی، سید محمد ، سلوک منتظران ، چاپ پنجم۱۳۸۶ ، مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر، تهران.
۴ـ بنی هاشمی ، سید محمد ، مناجات منتظران (ج ۲)، چاپ اول۱۳۸۶، مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر ، تهران.
۵ ـ تونه‌ای،مجتبی ، موعودنامه : فرهنگ الفبای مهدویت، چاپ اول۱۳۸۳، میراث ماندگار، قم.
۶ ـ خادمی ، محمد ، یاد مهدی( عج الله تعالی فرجه)، چاپ سوم۱۳۸۴، مسجد مقدس صاحب‌الزمان (عج الله تعالی فرجه)، قم.
۷ـ فیض کاشانی ، محمدحسن ، ترجمه تفسیر شریف صافی،ج ۴ چاپ چهارم۱۳۸۷، دفتر نشرنوید اسلام، قم .
۸- قمی ، عباس ، مفاتیح الجنان ، فیض کاشانی، چاپ بیست وهفتم۱۳۸۵، تهران.
۹- قیومی اصفهانی ، جواد ، صحیفه المهدی (عج الله تعالی فرجه)، چاپ اول۱۳۷۳ ،دفتر انتشارت اسلامی، قم.
۱۰- گل محمدی، آرمان، فرید، مهدویت و شهادت ، چاپ اول۱۳۸۴، نشر شاهد، تهران.
۱۱ـ مجلسی، محمد باقر بن محمد ، رجعت ، چاپ سوم۱۳۸۵ ، دلیل ما، قم.
۱۲ـ مردانی،محمد حسین ، مهدویت و شهادت ، چاپ اول۱۳۸۴، نشر شاهد، تهران.
۱۳ـ مصباح یزدی، محمدتقی ، آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، چاپ سوم۱۳۷۹ ، موسسه آموزشی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، قم.
نویسنده: آسیه رجبی
مرجع : خبرگزاری آینده روشن

 

نوشته شده در جمعه 19 آذر 1389 توسط فخرالدین موسوی
مقام معظم رهبری

درباره سایت
نویسندگان
نظر سنجی
آمار سایت
Blog Skin