تبلیغات
عاشقان مهدی-رهروان شهدا - نشانه‌های ظهور

عاشقان مهدی-رهروان شهدا
ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است / ما برآنیم که این ذکر جهانی بشود

بزرگ مردتاریخ

جستجو
جعبه حدیث

 

نشانه‌های ظهور




نشانه‌های ظهور

 

خبرگزاری فارس: مهدی خروج می‌كند و بر سر او ابر سفیدی است و از

میان آن ابر یك منادی ندا سر می‌دهد كه این مهدی خلیفه و جانشین خدا

است، پس از او پیروی كنید. گفته می‌شود كه این ندا به همه جای زمین

می‌رسد و هر كس، آن را به زبان خود می‌شنود.


در كتاب نورالابصار از امام محمد‌باقر(ع) در مورد نشانه‌های ظهور روایت شده

 است: «آن‌گاه كه مردان شبیه زنان شوند و زنان شبیه به مردان، زنان بر

زین اسبان نشینند و مردم نمازها را از یاد ببرند و از شهوت‌های خویش

فرمان‌برداری كنند و خون‌ریزی را بی‌اهمیت شمارند و در معاملات خویش

رباخواری كنند و به زنان تظاهر كنند و بناها برپا سازند و دروغ را حلال

شمارند و رشوه‌گیری كنند و از هوی و هوس پیروی كنند و دین را به دنیا

فروشند و رابطه با خویشان نزدیك را قطع كنند و نسبت به غذا بخل ورزند و

بردباری، ضعف شمرده شود و ستمكاری، افتخار. فرماندهان از تبهكاران و

زناكاران باشند و وزیران از دروغ‌گویان، امینان مردم از خیانت‌كاران،

یاری‌رسانان از ستم‌كاران، قاریان قرآن از فاسقان. ستم پدیدار شود و طلاق

 بسیار و فجور و زنا آشكار شده و شهادت دروغ پذیرفته شود و مردم

شراب‌خواری كنند، مردان بر مردان سوار شوند و زنان به زنان كفایت كنند و

غنیمت گیرندگان، اموال فقیران را از آن خویش سازند صدقه دادن، زیان به

شمار آید و مردم، از ترس زبان اشرار، از آنها در هراس باشند. سفیانی از

شام خروج كند و یمنی از یمن و خسف بیداء (فرو رفتن زمین) در منطقه

میان مكه و مدینه اتفاق افتد. پسری از خاندان محمد، میان ركن و مقام

كشته شود و فریادگری از آسمان، فریاد برآورد كه حق با او و پیروان اوست.

 آن‌گاه كه امام خروج كند، پشتش را به كعبه تكیه می‌دهد و سیصد و

سیزده نفر از یارانش، با او دیدار می‌كنند و نخستین كلماتی كه بر زبان

می‌آورند، این آیه است:


بقیة الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین1


سپس امام می‌فرماید:


من بقیةالله (ذخیره الهی) هستم و خلیفه و جانشین خدا و حجت او بر شما

 و همگی این گونه بر او سلام می‌دهند:


السلام علیك یا بقیةالله فی أرضه.


سلام بر تو ای بقیةالله بر زمین او.


آن گاه كه ده هزار مرد نزد او گرد آیند، نه مسیحی‌ای باقی می‌ماند و نه

یهودی‌ای و نه كسانی كه غیر خدا را پرستش می‌كنند، مگر آنكه به او ایمان

 آورند و او را تصدیق كنند. ملت یكی شود، ملت اسلام؛ و هر معبودی جز

خداوند بلندمرتبه در زمین باشد، از آسمان بر آن آتشی فرو می‌بارد و آن را

می‌سوزاند.


این حدیث و امثال آن، حاوی شمار زیادی از نشانه‌های ظهور است و

شایسته آن است كه به صورت كامل و جامع شرح داده شود اما فرصت و

مجال ما اندك است و شرح آن در بحث ما نیست، به همین دلیل تنها به

برخی از موارد آن اشاره می‌كنیم:


ـ شبیه بودن مردان به زنان: یا از جهت اینكه آنان مخنث‌اند و با آنها لواط

می‌شود، یا از جهت نوع كارهایی كه آنها انجام می‌دهند. یعنی كارهایشان

 شبیه به كارهای زنانه است و زن وارد میدان‌های كار سخت و طاقت‌فرس

ا می‌شود كه با خلقت و طبیعت ضعیف و احساسات و عاطفه سرشار او

ناسازگار است. یا ممكن است شبیه بودن از نظر لباس پوشیدن، باشد همة

 اینها امكان دارد و ممكن است این تشابه به صورت‌های دیگر هم باشد.


ـ كشتار نزد مردم امری آسان و بی‌اهمیت باشد.


ـ می‌گویند دروغ حلال است و حرام نیست.


ـ در مورد غذا بخل ورزند.


ـ امینان از خیانت‌كارانند. یعنی كسانی از مردم كه تظاهر به نیكوكاری

 می‌كنند و مردم، آنها را امین به شمار می‌آورند، معلوم می‌شود كه آنان در

 مال و ثروت و خون و آبروی مردم خیانت می‌كنند.


ـ یعنی قاریان قرآن كه نیكو قرآن تلاوت می‌كنند، اما از قرآن فایده‌ای نمی‌برند

 و به آن عمل نمی‌كنند.


ـ ستم پدیدار شود؛ یعنی ستم آشكار و روشن و ظاهر می‌شود و ستم‌كار

 ستم خویش را از ترس یا از روی شرم و حیا از كسی پنهان نمی‌كند.

 
ـ زنان ازدواج نمی‌كنند، بلكه زنان برای برطرف ساختن شهوت و غریزه

جنسی خود از زنان دیگر بهره می‌برند و به آنها كفایت می‌كنند و این مسأله

 در اسلام به «سحق» معروف است و شدیداً نهی شده و حرام است و

مجازاتی ویژه دارد كه در كتاب‌های فقهی ذكر شده است. زیرا باعث ویرانی

بنیان خانواده و در نتیجه نابود ساختن امت و مردم است.

ـ هر كس اموال فقیران را به دست آورد، آن را غنیمت به شمار می‌آورد و آن

 را برای خود برمی‌دارد و آن را می‌خورد و به كسی دیگر نمی‌دهد.


ـ اگر كسی چیزی به صدقه دهد، آن را ضرر و زیان برای خود می‌داند كه

مالش را از دست داده و این كنایه از این است كه مردم بدون رضایت و

خشنودی كامل صدقه می‌دهند.


ـ فردی است كه از یمن خروج می‌كند، مردم را دعوت به گرویدن به حق و

 اسلام می‌كند و آن‌گونه كه حدیث امام باقر آمده، اوست كه امنیت لازم

 جهت امام مهدی(ع) را فراهم می‌آورد.2

ـ ارتش سفیانی كه از جانب شام به سوی مكه می‌آید تا با امام مهدی(ع)

بجنگد، زمین در این منطقه آنها را می‌بلعد. متن و تأكید این مورد در برخی

حدیث‌ها آمده است.

ـ معبودانی به جز خداوند بلندمرتبه یعنی بت‌ها و امثال آن.

نشانه‌های عجیب و غریب

در كتاب البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان، تألیف متقی هندی حنفی از

 عبدالله بن عبّاس روایت شده است كه:


مهدی خروج نمی‌كند مگر آنكه نشانه‌ای از خورشید به در آید.


آن نشانه آن‌گونه كه در روایت‌ها آمده: سری بیرون از خورشید است كه ندا

 می‌دهد آگاه باشید كه ولی خدا، مهدی موعود، ظهور كرد پس با او بیعت

كنید.

در برخی احادیث آمده است كه او جبرئیل است.


در روایتی دیگر از همین كتاب آمده است:


محمد بن علی(ع) گفت:


مهدی ما را دو نشانه است كه آن دو نشانه، از زمانی كه خداوند آسمان‌ها و

 زمین را آفریده، وجود نداشته‌اند. در شب اول ماه رمضان، ماه گرفتگی پیش

می‌آید و در نیمه ماه، خورشید گرفتگی اتفاق می‌افتد.

در شرح این روایت باید گفت: با توجه به علم ستاره‌شناسی غیر ممكن

است پدیده ماه گرفتگی در اول ماه اتفاق بیفتد و به همین دلیل است كه

این اتفاق در تاریخ خورشید و زمین و هستی اتفاق نیفتاده است.

 
همچنین از نظر علم ستاره‌شناسی، روی دادن پدیده خورشید‌گرفتگی در

اواسط ماه، امری غیر ممكن است.

علاوه بر این، طلوع خورشید از سمت مغرب نیز غیر ممكن است. زیرا این امر

 مستلزم این است كه زمین به دور خورشید بچرخد و این مسئله، از

ابتدایی‌تر‌ین مسائل و غیر ممكن‌ترین آنهاست؛ زیرا این نوع چرخش، در

حقیقت بر خلاف قوانین و سازمان جهان و نیروی جاذبه است.

امّا آفرینندة توانا بر همه چیز، این امور غیر ممكن را به عنوان نشانه‌هایی

 برای اجازة ظهور ولی‌اش و اجرا كننده دینش، امام مهدی(ع) انجام می‌دهد.
خسوف و كسوف در این حدیث آمده و مسأله طلوع خورشید از سمت مغرب

 در برخی حدیث‌های دیگر آمده است.

فتنه‌ها، بدترین فتنه‌ها

 

متقی هندی حنفی در ادامه از الحكم ابن عتبه نقل می‌كند:


به محمد بن علی(ع) گفتم: شنیده‌ام كه از شما مردی خروج می‌كند كه در

 میان این امت، عدالت را اجرا می‌كند. گفت: ما بدان چه مردم آن را

می‌بینند، امید داریم و اگر حتی یك روز بیشتر از دنیا باقی نمانده باشد،

خداوند آن روز را طولانی می‌كند تا آنچه این امت امید و آرزوی آن‌ را دارند،

پیش بیاید، امّا پیش از آن، فتنه‌هایی خواهد بود. بدترین فتنه‌ها كه انسان

صبح را به شب می‌رساند، در حالی كه كافر است. پس هر كدام از شما این

 زمان را درك كرد، باید از خدا بترسد و باید خانه‌نشین شود.


در توضیح این روایت باید گفت: «من احلاس بیته» یعنی كسی كه خانه‌اش را

 ترك نمی‌كند و كنایه از این است كه شخص، داخل مذهب و راه باطل مردم

 نمی‌شود. این خبر بدین معنی نیست كه مردم به حال خود رها می‌شوند و

 امر به معروف و نهی از منكر انجام نمی‌شود، زیرا این دو واجب بزرگ كه

 واجبات دیگر در گرو آنها هستند، رها می‌شوند.


معنی این حدیث، مفهوم همان عبارت دیگری است كه در حدیث آمده است

 
كن فی الناس و لا تكن معهم.


در میان مردم باش لیك با آنها مباش.


این كاری بس سخت و دشوار است، اما تا زمانی كه دستور بودن در میان

 مردم و آمیختن با آنها باشد، باید این كار را انجام داد تا شخص، آنها را امر به

 معروف و نهی از منكر كند.


در این كتاب هم چنین از حضرت اباعبدالله حسین بن علی(ع) نقل شده

است:


چون نشانه‌ای از آسمان به صورت آتشی بزرگ از جانب مشرق، در

شبانگاهان دیدند، آن گاه زمان فرج آل محمد یا فرج مردم است و آن گام‌های

 مهدی(ع) است.


در ینابیع المودة در مورد تفسیر این آیه كه اگر بخواهیم آیتی از آسمان بر آنها

فرو فرستیم3 از ابوبصیر و ابن جارود از امام باقر(ع) نقل شده است كه

ایشان گفتند: «این آیه در مورد قائم نازل شده و یك منادی از آسمان به نام او

 و نام پدرش ندا سر می‌دهد.»

صیحه‌ آسمانی

در ینابیع‌المودة در مورد این كلام خداوند بلند مرتبه:


واستمع یوم ینادی المناد من مكانٍ قریب یوم یسمعون الصّیحة بالحق.


به عنوان یوم الخروج و صیحه در این آیه، صیحه‌ای از آسمان است كه در روز

 خروج حضرت قائم(ع) شنیده می‌شود.


در البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان نیز آمده است:


مهدی خروج می‌كند در حالی كه روی سر او فرشته‌ای است كه ندا سر

 می‌دهد این مهدی(ع)، خلیفه و جانشین خداوند است، پس از او

فرمان‌برداری كنید.
در بیان، تالیف گنجی شافعی از عبدالله بن عمر نقل شده است: پیامبر(ص)

 فرمودند:
مهدی خروج می‌كند و بر سر او ابر سفیدی است و از میان آن ابر یك منادی

 ندا سر می‌دهد كه این مهدی خلیفه و جانشین خدا است، پس از او پیروی

 كنید. گفته می‌شود كه این ندا به همه جای زمین می‌رسد و هر كس، آن را

 به زبان خود می‌شنود.


این معنی و مفهوم، برای برخی كه به غیب و عمومیت قدرت خداوند

بلندمرتبه ایمان نداشتند، سخت و سنگین بوده است، اما این مسئله در

حال حاضر حل شده است. چرا كه انسان ناتوان، دستگاهی را اختراع كرده

 كه در مجالس و محافل مختلف و در كشورهای بزرگ و در مجالس عمومی

گذاشته می‌شود و مثلاً فردی به زبان عربی سخن می‌گوید و این دستگاه،

 سخنان او را به زبان انگلیسی، فارسی، فرانسوی و ... ترجمه می‌كند و

ترجمه‌ها را نیز به تفكیك، میان مردم پخش می‌كند.

اسلام معجزه‌های بسیاری دارد و هر چه علم پیشرفت می‌كند و تكنولوژی

 ارتقا می‌یابد، نشانه‌ها و معجزه‌هایی از آن پدیدار می‌شود.


در البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان نقل شده است كه ابونعیم از علی

(ع) نقل كرده است كه ایشان فرمودند:

مهدی خروج نمی‌كند مگر آنكه یك سوم مردم كشته شوند و یك سوم آنها

 بمیرند و یك سوم از آنها باقی ‌بمانند.


این حدیث شریف اشاره به جنگ‌های گروهی دارد كه در گذشته و در حال

حاضر در جهان اتفاق افتاده و یا انتظار می‌رود كه اتفاق افتد، مانند جنگ‌های

 جهانی و جنگ‌های داخلی كه گاه‌گاه با بمب‌های كشنده و سلاح‌های

اتمی، هزاران هزار قربانی می‌گیرند. همچنین این حدیث، اشاره به

مرگ‌های عمومی و فراگیر دارد كه هر از چند گاهی در جای جای جهان به

 خاطر بیماری‌های طبیعی یا مصنوعی و قحطی‌های بر اساس علل طبیعی یا

 غیر طبیعی اتفاق می‌افتد.

سفیانی

در ینابیع المودة به نقل از المحجأ از علی(ع) در مورد آیه و لو تری اذ فزعوا فلا

 فوت.5 فرمودند: كمی پیش از قیام قائم ما مهدی، سفیانی خروج می‌كند و

به اندازه زمان بارداری یك زن، یعنی نه ماه پادشاهی می‌كند. سپاه او به

مدینه می‌آید تا آنكه به بیداء می‌رسد و خداوند سپاه او را در آنجا در زمین

 فرو می‌برد.


البیداء یعنی صحرای میان مدینه و مكه كه در آن، زلزله‌ها و لرزش‌های

شدیدی اتفاق می‌افتد كه بر اثر آن لرزش‌ها و زلزله‌ها، سپاه سفیانی كه از

جانب شام روانه آنجا شده، می‌میرند.


در البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان نیز آمده است كه از امیر المؤمنین

علی بن ابی طالب(ع) نقل شده كه: «سفیانی از فرزندان خالدبن یزید بن

ابوسفیان است. او مردی است با سری بزرگ، بر چهره‌‌اش آثار آبله است و

در چشم او نقطة سفیدی است، از جانب شهر دمشق خروج می‌كند. اكثر

كسانی كه از او فرمان‌برداری می‌كنند از قبیله كلب‌اند او كشتارهای

بسیاری می‌كند تا آنجا كه شكم زنان را می‌شكافد و كودكان پسر را به قتل

می‌رساند. قیسی‌ها (مصری‌ها و مراكشی‌ها) در برابرش قیام‌ می‌كنند و

 همة آنها را طمعه شمشیر می‌كند و كسی نمی‌تواند از خود دفاع كند.


اما مردی از خاندان من در حرم خروج می‌كند. این مسئله به سفیانی خبر

 داده می‌شود و سفیانی سربازانی را به سوی او گسیل می‌دارد امّا او آنها

را شكست می‌دهد. پس سفیانی همراه لشكریانش به سوی او روانه

می‌شود تا آنان كه از بیداء می‌گذرند بیداء آنها را در خود فرو می‌بلعد و كسی

 از آنها نجات نمی‌یابد، جز یك نفر كه از اموال آنان خبر دهد».

 

پنج نشانه

در البرهان فی علامات مهدی‌ آخرالزمان از اباعبدالله حسین بن علی(ع) نقل

 شده است: مهدی(ع) پنج نشانه دارد: سفیانی، یمنی، صیحة آسمانی،

خسف در بیداء (فرو رفتن در سرزمین بیداء) و كشته شدن نفس زكیه.

 


نفس زكیه كسی است كه در برخی از حدیث‌ها، از او به عنوان «سید

حسینی» نام برده شده، او خروج می‌كند و مردم را دعوت به حق می‌كند امّا

 پیش از ظهور امام مهدی(ع) كشته می‌شود.

دجال

ینابیع المودة نقل كرده است: پیامبر(ص) برای ما خطبه خواند و سخن از

دجال رفت و فرمود: مدینه پلیدی را نمی‌پذیرد، همان‌گونه كه كورة آهنگری،

زنگار و پلیدی آهن را جدا می‌كند و از بین می‌برد و آن روز، روز رهایی است.

 
ام شریك گفت: «عرب‌ها در آن روز چگونه خواهند بود ای رسول خدا! فرمود:

در آن روز عرب‌ها اندك‌اند و بیشتر آنها در بیت‌المقدس هستند و امام آنها

مهدی(ع) است.


در البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان نیز از ابوجعفر(ع) نقل شده است:

 
مهدی در روز عاشورا قیام می‌كند و آن روزی است كه حسین بن علی

كشته شد. گویی او را روز شنبه، دهم ماه محرم می‌بینیم كه میان ركن و

مقام ایستاده، جبرئیل در سمت راست او و میكائیل در سمت چپ او قرار

گرفته‌اند. پیروان و شیعیانش از جای جای زمین به سوی او روانه می‌شوند،

تا آنكه با او بیعت می‌كنند و زمین آن چنان كه آكنده از ستم و ظلم شده

 است، به وسیلة آنان سرشار از عدل و داد می‌شود.


این مورد عجیب نیست و در قرآن كریم آمده است كه آصف بن برخیا هزاران

 مایل در زمین طی‌الارض نموده است. همچنین انتقال تخت بلقیس از یمن به

 فلسطین، در كمتر از یك لحظه صورت گرفته است:


قال الذی عنده علم من الكتاب أنا آتیك به قبل ان یرتدّ إلیك طرفك فلمّا رأئة

مستقراً عنده.6

پی‌نوشت‌ها:

1. سورة هود(11)، آیة 86.
2. سفینه البحار، ج 2، یمن.
3. سورة الشعراء(26)، آیة 4.
4. سورة ق(50)، آیة 41 ـ 42.
5. سورة سبأ(34)، آیة 51.
6. سورة النمل(27)، آیة40.

منبع: ماهنامه موعود، شماره 78

به نقل از:http://www.noorportal.net

 

مقام معظم رهبری

درباره سایت
نویسندگان
نظر سنجی
آمار سایت
Blog Skin